Відкрити головне меню

5 канал

телеканал в Україні

«5 канал» — загальноукраїнський інформаційний телеканал, створений за стандартами «BBC». Відмітною особливістю є щогодинні випуски новин і гостьові студії.

5 канал
ТОВ «Телеканал НБМ»
ТОВ «Експрес-інформ»
Logo 5 Channel.svg
Країна Україна Україна
Слоган «Навколо тебе»
Початок мовлення 1 вересня 2003
Зона мовлення Україна Україна
Час мовлення Цілодобово
Формат зображення 576i 16:9 (SDTV),
1080i HDTV
Мультиплекс (DVB-T2) MX-5 (24)
Власник(и) Петро Порошенко
Голос каналу Василь Федоряк
Інтернет 5.ua

ІсторіяРедагувати

У 1995 році в Чернівцях була заснована телерадіокомпанія «НБМ». Основними напрямками діяльності компанії на той час був регіональний телеканал «НБМ» і західноукраїнська радіомережа «Ніко FM». Згодом компанія отримала ліцензії на мовлення у 12 областях і вийшла на супутник. З 1998 року і до весни 2000 року ТРК «НБМ» співпрацювала з ЗАТ «ММЦ-„СТБ“», яке разом з корпорацією «Інтермарт» володіло цим каналом (тоді структура каналу виглядала так: 21 % контролював СТБ, 30 % — компанія «Інтермарт», а 49 % — компанія ООО «Ніко-Пі-Ер». Але внаслідок розбіжності між власниками із складу засновників були виключені ці компанії-партнери. Після чого канал знов був самостійним каналом, до тих пір, доки не купив його Петро Порошенко.

У лютому 2001 року в загальноукраїнському ефірі з'явилася телерадіокомпанія «Експрес-інформ», заснована в 1993 році в Києві як студія економічних новин.

Із серпня 2002 року канал почав транслюватися і у Києві.

У 2003 році телерадіокомпанії «НБМ» і «Експрес-інформ» створили «5 канал». Ідея та концепція каналу належить журналістам Андрію Шевченку, Роману Скрипіну та Євгену Глібовицькому, які через цензуру покинули телеканали «Новий», «СТБ» та «1+1» відповідно. Від часу свого заснування «5 канал» позиціонував себе як «канал чесних новин». Того ж року журналісти, керівники та власники каналу підписали угоду про принципи роботи, які забороняли власникам втручатися в процес виробництва новин, і ухвалили засади редакційної політики.

Під час президентських виборів 2004 року «5 канал» був єдиним телевізійним каналом, який надавав свій ефірний час як владі, так і опозиції. Працівники каналу скаржилися на тиск з боку влади та провладних політиків.

7 жовтня 2004 року власник «5 каналу» Петро Порошенко піддав різкій критиці і звинуватив у «виконанні сценарію Банкової» Володимира Сівковича, голову парламентської комісії у справі про отруєння Віктора Ющенка[1]. Через тиждень за позовом Сівковича були заблоковані банківські рахунки каналу, після чого журналісти каналу оголосили голодування і рахунки були розблоковані[2][3]. Щоб забезпечити себе від закриття, канал навіть почав часткову ретрансляцію засідань Верховної Ради України, узгодивши відповідну угоду.

Під час Помаранчевої революції «5 канал» перейшов у режим цілодобового інформаційного мовлення і у прямому ефірі транслював події на Майдані Незалежності в Києві та в інших «гарячих» точках столиці України. Завдяки цьому рейтинг каналу досяг рекордних показників — за аудиторією «5 канал» посідав третє місце в країні, залишивши попереду тільки «Інтер» та «1+1», які мали велике охоплення національної мережі телемовлення[джерело?].

У лютому 2005 року було заявлено про зміну формату каналу — канал оголосив себе «першим інформаційним» каналом. З 14 березня 2005 року з ефіру були вилучені розважальні та музичні програми, художні фільми та інше, залишилися тільки новини, документальні фільми, аналітичні та публіцистичні програми, передачі про туризм. У цей же час канал залишив керівник служби новин Андрій Шевченко, його на цій посаді змінив Роман Скрипін.

У травні 2006 року з каналу пішов і Роман Скрипін, заявивши про відсутність розвитку, а також про те те, що на каналі було зруйновано схему прийняття рішень — зокрема, призначення нового шеф-редактора новин відбулося без обговорення з ним, як з шеф-редактором каналу[4][5].

У 2007 «5 канал» розпочав новий рік з новою програмною сіткою, побудованою за принципом «горизонтальних лінійок». Увесь новинний контент було розділено на блоки, кожний з яких мав фіксоване місце у програмній сітці. Вибудувана принципово нова структура новин, загальна кількість інформаційних повідомлень зросла від 40 до понад 60.[6]

На початку червня 2010 року суд задовольнив вимоги групи телеканалів «Інтер», анулювавши прийняте за півтора роки до цього рішення Нацради про виділення «5 каналу» і «ТВі» частот на мовлення[7]. Журналісти цих телеканалів заявили про вплив на судове рішення керівника СБУ Валерія Хорошковського, який одночасно був власником групи «Інтер»[8].

18 серпня 2010 року перестав працювати сайт «5 каналу» через DDOS-атаку[9].

25 серпня 2011 року в ефірі каналу телемарафон «Українська Незалежність», який вели Тетяна Даниленко та Павло Кужеєв, установив новий світовий рекорд — 52 години безперервного ефіру[10]. У жовтні телемарафон був зареєстрований у Книзі рекордів Гіннеса[11].

У березні 2012 року «5 канал» спільно з інформаційним агентством RegioNews розпочав трансляції прес-конференцій з медіа-холу ІА RegioNews у прямому ефірі в режимі реального часу[12].

18 лютого 2014 року «5 канал» було відключено з ефіру, кабельних мереж та трансляції на супутник практично по всій Україні через висвітлення штурму силовиками Євромайдану на Майдані Незалежності в Києві, але згодом мовлення було поновлено[13].

 
Мітинг у Дрогобичі перед Дрогобицькою ратушею на підтримку Євромайдану. Ретрансляція новин «5 каналу» на стіні ратуші 3 грудня 2013 року.

З весни 2014 року канал неодноразово невідомі повідомляли про замінування каналу (15 листопада 2014 року це сталось у 13-й раз), що на час пошуку вибухівки припиняло його роботу[14].

З 5 вересня 2016 року телеканал здійснює мовлення у форматі 16:9.

10 жовтня 2019 року телеканал запустив HD-версію на супутнику Astra 4A[15].

Підозри у податкових махінаціяхРедагувати

Телеканал контролюють бізнес-структури, які пов'язують з Петром Порошенком, зокрема ЗАТ «Український промислово-інвестиційний концерн», дочірнє підприємство «Експресінформ-студія», приватна компанія «Cacao and Sugar International» (Бельгія) та ТОВ «Трансат-Брок»[16].

У 2011 році редакція каналу дозволяла рекламу медичних препаратів, що не рекомендовані до вживання деякими авторитетними закордонними організаціями, зокрема «FDA»[17].

У матеріалі німецької газети Frankfurter Allgemeine Zeitung від 1 грудня 2016 року йдеться про те, що сім співробітників редакції «5 каналу» підтвердили, що вже кілька років отримують гроші за системою подвійної бухгалтерії на різні банківські картки[18].

Супутникове мовленняРедагувати

  • Супутник —Astra 4A (5°E)
  • Частота — 12283,7 МГц
  • Поляризація — вертикальна (V)
  • Символьна швидкість — 27 500
  • FEC — 3/4

ПрограмиРедагувати

  • «Час Новин»
  • «Інформаційний день»
  • «Час громади»
  • «Актуально: Економіка. Політика. Соціум»
  • «Час. Підсумки тижня»
  • «Вікно в Америку»
  • «Час-Time»
  • «Машина часу»
  • «Феєрія мандрів»
  • «Хроніка дня»
  • «Хроніка тиждня»
  • «Клуб LIFE»
  • «Світла енергія»
  • «Медекспертиза»
  • «Медекспертиза. Поради»
  • «Спостерігач»
  • «Драйв»
  • «Невигадані історії»
  • «Кендзьор»
  • «ID JOURNAL»
  • «Автопілот-новини»
  • «Укравтоконтинент»
  • «Олімпійські історії»
  • «Навчайся з нами»
  • «Про військо»
  • «Полігон»
  • «Особливий погляд»
  • «Рандеву»
  • «Кіно з Яніною Соколовою»
  • «Будівельний стандарт»
  • «Історія успіху»
  • «Стоп корупції!»
  • «Континент»
  • «Паспортний сервіс»
  • «PRO FACES»

ПриміткиРедагувати

  1. Реалити-шоу "Предвыборный голод". Lenta.ru. 2004-10-29. Процитовано 2012-07-22. 
  2. СЧЕТА "5 КАНАЛА" АРЕСТОВАНЫ. ИЗ-ЗА… СИВКОВИЧА. Украинская правда. 2004-10-18. Процитовано 2012-07-22. 
  3. Суд Киева отменил арест счетов "5 канала". Корреспондент. 2004-11-02. Процитовано 2012-07-22. 
  4. Телекритика — Новини — Роман Скрипін йде з 5 каналу. web.archive.org. 2007-11-11. Процитовано 2019-10-13. 
  5. Роман Скрипін: Моє бачення розвитку каналу не тотожне поглядам топ-менеджменту. web.archive.org. 2013-12-31. Процитовано 2019-10-13. 
  6. Історія. 5 канал (uk-UA). Процитовано 2017-05-31. 
  7. 5 КАНАЛ і ТВі ЗАЛИШИЛИ БЕЗ ЧАСТОТ. Українська правда (uk). 2010-06-08. Процитовано 2012-07-21. 
  8. Віктор Міняйло (2010-06-08). У «5 каналу» і ТВі відібрали частоти: розвиток медіа бізнесу чи тиск на свободу слова. Радіо Свобода (uk). Процитовано 2012-07-21. 
  9. Сайт "5 каналу" перестав працювати. 24 Канал. Процитовано 2019-10-13. 
  10. Тетяна Даниленко і Павло Кужеєв встановили рекорд: 52 години телемарафону. web.archive.org. 2015-11-24. Процитовано 2019-10-13. 
  11. Телемарафон 5-го каналу зареєстрували в Книзі рекордів Гіннеса. web.archive.org. 2011-10-29. Процитовано 2019-10-13. 
  12. Прес-конференції ІА RegioNews транслюватимуться у прямому ефірі 5-го …. archive.is. 2012-07-22. Процитовано 2019-10-13. 
  13. 5 канал відключили по всій Україні. Українська правда (uk). Процитовано 2019-10-13. 
  14. “5 канал” знову “замінували”. Українська правда (uk). Процитовано 2019-10-13. 
  15. Channel 5 Ukraine HD Astra 11747 V 30000 (uk-UA). Процитовано 2019-10-13. 
  16. 5 Канал » Организации » Досье » Корреспондент. web.archive.org. 2011-03-21. Процитовано 2019-10-13. 
  17. Badmed.org: Трансфер-фактор – дорогая пустышка на канале "честных новостей". web.archive.org. 2019-10-13. Процитовано 2019-10-13. 
  18. Німецьке видання заявило про податкові махінації на “5 каналі”. Українська правда (uk). Процитовано 2019-10-13. 

ПосиланняРедагувати