Марія Битомська (пол. Maria bytomska; до 1295 року — 15 грудня 1317) — королева Угорщини від шлюбу з Карлом I Угорським.

Марія Битомська
Народилася 1295
невідомо
Померла 15 грудня 1317(1317-12-15)[1]
Тімішоара, Тіміш
Поховання Секешфегерварська базиліка
Країна  Сілезьке князівство
Діяльність правляча королева
Конфесія католицтво
Рід П'ясти і Сілезькі П'ясти
Батько Казимир Битомський
Брати, сестри George of Bytomd, Mieszko of Bytomd і Bolesław of Toszekd
У шлюбі з Карл I Роберт
Діти Катерина Анжуd

Вона була третьою дитиною і єдиною дочкою князя Казимира Битомського від його дружини Олени, походження якої невідоме, хоча пізніша історіографія схильна визнавати її дочкою Лева І Галицького з династії Романовичів.[2]

Марія була першою або другою дружиною[3] Карла I Роберта Анжуйського, короля Угорщини. Цей союз був бездітним, але в давній літературі стверджувалося, що у них було дві дочки. Про діяльність Марії як королеви Угорщини відомо небагато. Її шлюб з Карлом I Робертом зміцнив польсько-угорську угоду, спрямовану проти Богемського королівства, а також допоміг встановити тісні польсько-угорські відносини в XIV столітті[4], що відбилося на церковній кар'єрі в Угорщині братів Марії, Болеслава і Мєшко, а також пізніший третій шлюб Карла I Роберта з Єлизаветою Польською.[5]

Життя

ред.

Народження

ред.

Точна дата народження Марії невідома. У 1306 році, коли вона вийшла заміж за Карла Роберта, сучасне канонічне право встановило, що мінімальний вік для вступу в шлюб повинен бути не менше 12 років; таким чином, вона народилася не пізніше 1294 року.[6] Вона була першим членом сілезької гілки династії П'ястів на ім'я Марія;[7] причини такої появи імені також невідомі.[7] Серед дітей Казимира Битомського її зазвичай ставили на шосте й останнє місце, але вона могла навіть народитися як третя дитина.[7]

Королева

ред.

Інформація про весілля Марії та Карла I Роберта Угорського була показана в хроніці Яна Длугоша, який повідомив дві різні дати цієї події: 1306 і 1310 рр.[8] Перша дата загальновизнана більшістю істориків: як доказ, перший відомий документ, який називав Марію королевою Угорщини, датований 23 червня 1306 р.; крім того, в офіційних угорських документах 1306 р. її прямо названо королевою. Нарешті, передбачається, що позичені 140 срібняків, вивезені близько 1305 року Казимиром Битомським, були використані для покриття витрат на весілля Марії та Карла I Роберта.[9] В обох повідомленнях про весілля Длугош згадує про красу Марії, зазначаючи, що княжна Сілезьких П'ястів була «дуже вродливою дівчиною»[10] і «дівчиною, яка славилася надзвичайною красою».[11][12] Одруження відбулося, ймовірно, з ініціативи Владислава I Локетека (двоюрідного брата Маріїного батька[13]), а роль свата грав її брат Болеслав, тодішній схоластик Краківський і князь Тошецький. Весільний обряд відбувався, ймовірно, в Битомі, на батьківщині нареченої.[14] Після прибуття до Угорщини та відповідно до майже столітнього звичаю, Марія була коронована королевою Угорщини Бенедиктом Радом, єпископом Веспремським у Секешфегерварі.

Ця унія була зовнішнім вираженням зближення Польського та Угорського королівств, пов'язаного з переходом політики Анжуйського дому в тісні політичні відносини з Польщею. Крім того, Битомське князівство, тепер тісно пов'язане з античеською партією, могло вийти з феодальних відносин з Королівством Чехії.[15] Завдяки своєму шлюбу Карл I Роберт також зміцнив свої позиції як конкурента на угорський престол проти Отто III Баварського, оскільки (як припускали історики) його дружина була тісно пов'язана з домом Арпадів: мати Марії Олена через свою матір була онукою короля Бела IV угорського.[16] Становище Марії як королеви Угорщини також проклало шлях для подальшої кар'єри в угорській церкві її братів Болеслава (пізніше архієпископа Естергома) та Мєшка (пізніше єпископа Нітри та Веспрема).

Про роль Марії при угорському королівському дворі відомо небагато. Існує лише два документи, видані нею. Перший, від 1312 року, зберігся до наших днів разом з печаткою. Зміст другого, від 9 квітня 1313 року, відомий як підтвердження капітули в Секешфехерварі. На аверсі печатки зображено королеву Марію, яка сидить на троні з квітковим конвертом і літерами M та A з обох боків, а на звороті — звичний подвійний хрест і літери Angevin RI та A між її плечима. Літери з обох боків печатки складають ім'я королеви.

Марія померла 15 грудня 1317 року[17] в Темешварі (нині Тімішоара, Румунія) і була похована в Королівському сховищі Секешфегервара[18], за повідомленнями Яна Длугоша, в базиліці Діви Марії.[19] Польський хроніст підтверджує ці факти угорськими джерелами, але вони подають три різні дати смерті Марії: 1315, 1316 або 1317 рік. Третя дата тепер вважається остаточною завдяки документу, виданому Карлом I Робертом від 24 лютого 1317 року, в якому Марія все ще згадується як жива особа. Виниклі розбіжності щодо дати в документах у грамотах можна пояснити помилкою автора, який неправильно поставив останню цифру – замість MCCCXVII він написав MCCCXV і MCCCXVI.[20] Зображення її похорону, розміщене на початку цієї статті, було мініатюрою Ілюстрованої хроніки, яка зараз зберігається в Національній бібліотеці в Будапешті.

Після смерті Марії Карл I Роберт одружився з Беатріс Люксембурзькою в 1318 році, яка померла наступного року під час пологів, і в 1320 році одружився з Єлизаветою Куявською, яка нарешті народила йому необхідних династії спадкоємців чоловічої статі.

Проблема

ред.

Союз Марії і Карла I Роберт був бездітним, ймовірно, через безпліддя королеви. Старіша література приписувала цьому союзу двох дочок:[21]

  1. Катерина (пом. 1355), вийшла заміж у 1338 році за герцога Генріха II Свідницького; їхня єдина дитина, Анна Свідницька, згодом стала імператрицею Священної Римської імперії від шлюбу з Карлом IV Люксембурзьким.
  2. Єлизавета (пом. 19 серпня 1367 р.), вийшла заміж за «Болеслава Опольського» (ймовірно, герцога Болеслава II Немодліна).[22]

Існування цих двох дочок як нащадків Марії Битомської, підтримане групою польських та іноземних істориків на чолі з генеалогом Влодзімєжем Дворжачеком, нещодавно було оскаржено та відкинуто істориками.[23]

За життя Марії у її чоловіка народився позашлюбний син Коломан, який народився наприкінці 1317 або на початку 1318 року. Матір'ю була якась Гузе (або Елізабет) Чак, дочка Георга Чака. Цей син зробив церковну кар'єру і був єпископом Дьйору з 1337 по 1375 рік.

Список літератури

ред.
  1. а б Magyar életrajzi lexikon / за ред. K. ÁgnesBudapest: Akadémiai Kiadó, 1967.
  2. Ідентифікація княгині Олени Битомської як доньки Лева І Галицького (далі пояснюється у K. Jasiński, Rodowód Piastów śląskich, vol. III, ed. II, Kraków 2007, pp. 517—518) була прийнята і розвинута Станіславом Срокою, до неї тяжіли Єжи Шперка і Я. Тенґовський. Див. також D. Dąbrowski, Rodowód Romanowiczów książąt halicko-wołyńskich, Poznań – Wrocław 2002, p. 218; У давнішій літературі можна зустріти думку, що Олена могла бути дочкою Шварна, великого князя литовського і брата Лева І Галицького. Див. J. Horwat, Helena, [in:] A. Barciak (ed.), Książęta i księżne Górnego Śląska, Katowice 1995, pp. 47–48, який в іншому дослідженні повторив цю гіпотезу, визнаючи при цьому, що це еквівалентно повторюваній думці про рюриківське походження Олени з гілки Галицьких. Див: J. Horwat, Piastowie górnośląscy, Bytom 2007, pp. 37–41, Тут викриваються інші гіпотези, які приписують Олені литовське або чеське походження. Див. S.A. Sroka, Kazimierz, [in:] K. Ożóg, S. Szczur (red.), Piastowie. Leksykon biograficzny, Kraków 1999, p. 725.
  3. Попередню позицію наразі поділяє вся польська література. Угорський історик Дьюла Крісто у своїй праці Károly Róbert első felesége, [in:] Acta Universitatis Szegediensis de Attila József nominatae. Acta Historica, vol. 86, 1988, pp. 27–30 (а за ним і вітчизняна історіографія), висловився на користь теорії про попередній шлюб Карла І Роберта з Марією, донькою Лева ІІ Галицького. Цю думку він підкріпив двома джерелами. У документі від 7 лютого 1326 року Карл I Роберт згадує про поїздку на Русь з метою привезти свою першу дружину, і Anonymi Descriptio Europae Orientalis, який повідомляв, що у руського правителя Галичини була дочка, яка вийшла заміж за угорського короля Карла. Ґі. Крісто ідентифікував цього руського правителя як Лева II Галицького. У своїй праці Aba Sámuel és Károly Róbert családi kapcsolatairól, [in:] Acta Universitatis Szegediensis de Attila József nominatae. Acta Historica, vol. 96, 1996, pp. 25–30, Ґі. Крісто процитував документ, датований 12 грудня 1323 року, в якому він виявив, що галицьку княжну звали Марія. За його дослідженнями, цей шлюб відбувся у 1306 році, хоча спочатку припускалося, що він міг відбутися у 1307 або 1308 році. Шлюб Карла І Роберта та Марії Битомською датується 1310 роком. Думка Дьй. Крісто поставив під сумнів С. Срока у своїй праці Wokół mariażu Karola Roberta z Piastówną śląską Marią, [in:] Górzyński S. (ed.), Biuletyn Polskiego Towarzystwa Heraldycznego, No. 11, London, 1994, pp. 1-5. Історик звернув увагу на те, що, за сучасними даними, у 1306 році Леву ІІ було щонайбільше 14 років, тому неможливо, щоб він міг бути батьком підростаючої принцеси. Також він відкинув можливість того, що ймовірним батьком Марії Галицької міг бути Лев II, вказавши, що будь-яка дочка князя з такою славою і престижем, який мали галицько-волинські королі в той час, повинна була вийти заміж в ранній молодості або бути віддана в монастир. Для того, щоб обґрунтувати теорію, яка встановила Марію Битомську як першу дружину Карла І Роберта, С. Срока запропонував нову інтерпретацію джерел, виявлених Дьордем Крісто. Крісто. За словами анонімного дослідника в Europy Wschodniej (і опублікована О. Ґуркою), дружина Карла І Роберта була не дочкою, а онукою галицького короля (герцогиня Олена, мати Марії, ймовірно, була дочкою Лева І Галицького). Крім того, Срока припускав, що в документі 1326 року Карл I Роберт міг переплутати Польщу з Руссю, що легко пояснюється майже двадцятирічною відстанню між згаданими подіями та документом. Однак Срока (разом з К. Ясинським) допускав можливість того, що Марія Битомська могла виховуватися при дворі свого дядька Юрія I Галицького, а Карл I Роберт забрав її звідти до Угорщини. Крім того, Срока заперечив теорію про те, що угорський документ, виданий королевою Марією від 23 червня 1306 року, був виданий Марією Галицькою, представивши наступні аргументи на користь ідентифікації угорської королеви як Марії Битомської: Незвичайне підвищення податків, здійснене герцогом Казимиром Битомським на своїх землях приблизно в попередньому році, ймовірно, з метою отримання коштів на весілля дочки; дата 1306 року як рік шлюбу Карла I Роберта і Марії Битомської, згадана в Хроніці Яна Длугоша; і повна відсутність в угорських хроніках XIV століття згадок про смерть Марії Галицької. Крім того, Срока звернув увагу на те, що угорські хроніки називають сілезьку принцесу з династії П'ястів першою дружиною угорського короля. Дьордь. Крісто спростував висновки та аргументи С. Сроки. У праці Orosz hercegnő volt-e Károly Róbert első felesége?, [In:] Aetas, 1994, No 1, pp 194—199, Він заявив, що повідомлення, яке з'явилося в Anonymi Descriptio Europae Orientalis занепокоєння щодо князя Лева Галицького, могло стосуватися лише Лева II, оскільки на час встановленої дати створення цього документа (лютий-березень 1308 р.) єдиним вцілілим князем Романовичів з таким ім'ям був саме Лев II. Історик вказав, однак, що в цей час Галицьким князівством правив його батько, Юрій І. Всупереч попередній літературі, він припустив, що Лев ІІ народився близько 1273 року від невідомого першого шлюбу Юрія І, виходячи з припущення, що Юрій І (народився у 1252-1257 роках за Ніколя де Баумгартеном,Généalogies occidentaux Mariages et des Russes du Rurikides au Xe siècle XIII, [in:] Orientalia Christiana, Volume IX-1, no 35, Rome 1927, tab. 11) не могли одружуватися вперше до 30 років. За такого припущення Лев ІІ у 1306 році міг мати доньку у відповідному віці, щоб вийти заміж. Аргументи Дж. Крісто не переконали С. Сроку. Він так само не погодився з припущенням, що проходження Anonymi Descriptio Europae Orientalis може стосуватися галицького правителя, за часів якого жив Лев. Крім того, він зазначив, що в цей час Лев II не був тим могутнім правителем, який тут зображений, і навіть він не мав ніякої влади. Союз з галицькою гілкою династії Романовичів у цей момент був марним для Карла І Роберта у боротьбі за угорську корону, на відміну від союзу з Владиславом І Локетком. Історик, щоправда, висунув ще одну гіпотезу для пояснення 1326 року Карла І Роберта: він припускав, що насправді король колись приїздив на Русь і заручився з галицькою княжною, але з невідомих причин шлюб так і не відбувся. Див: S.A. Sroka, Genealogia Andegawenów węgierskich, Kraków 1999, pp. 21–28; S.A. Sroka, Wokół mariażu Karola Roberta z Piastówną śląską Marią, [in:] S. Górzyński (red.), Biuletyn Polskiego Towarzystwa Heraldycznego, No. 11, Warsaw 1994, pp. 1-5, S.A. Sroka, Z dziejów stosunków polsko-węgierskich w późnym średniowieczu, Kraków 1995, pp. 29-38.
  4. S.A. Sroka, Z dziejów stosunków polsko-węgierskich w późnym średniowieczu. Szkice, Kraków 1995, p. 47.
  5. K. Jasiński, Maria, [in:] E. Rostworowski (red.), Polski Słownik Biograficzny, vol. XX, Wrocław 1975, p. 3.
  6. K. Ясінський у своїй праці Maria [in:] E. Rostworowski (red.), Polski Słownik Biograficzny, Volume XX, Wroclaw 1975, p. 3, не вказав дату народження битомської княжни. Однак у своїх пізніших роботах Rodowód Piastów śląskich, ed. II, Kraków 2007, Mon. III, p. 534, зазначено, що вона народилася між 1292 і не пізніше 1294 р., а в таблиці V/2 наприкінці Rodowód написав, що Марія народилася до 1295 року, і до цієї дати поставив знак питання; S. Sroka, Z dziejów stosunków polsko-węgierskich w późnym średniowieczu. Szkice, Kraków 1995, p. 38, визначили, що Марія народилася між 1292-1294 роками, але у творі Марія, [in:] K. Ożóg, S. Szczur (red.), Piastowie. Leksykon biograficzny, Kraków 1999, p. 736, Він сказав, що народження відбулося приблизно в 1290-1292 роках, тоді як у творі Genealogia Andegawenów węgierskich, Kraków 1999, p. 17, він висловився на користь дати між 1292-1294 роками; J. Sperka, Maria, [in:] A. Barciak (red.), Książęta i księżne Górnego Śląska, Katowice 1995, p. 86,помилково визначив дату народження Марії між 1282-1284 роками; J. Horwat, Z. Jedynak, Córka Kazimierza księcia bytomskiego, Maria, królowa Węgier, [in:] J. Drabina (red.), Magazyn Bytomski, vol. 6, Bytom 1984, p. 90, note. 2, необережно викладені на підтвердження інформації К. Ясінського в таблиці V Rodowodu Piastów śląskichі стверджував, що Марія народилася близько 1295 року.
  7. а б в K. Jasiński, Rodowód Piastów śląskich, ed. II, Kraków 2007, mon. III, p. 534.
  8. K. Jasiński, Rodowód Piastów śląskich, ed. II, Kraków 2007, mon. III, p. 534 and p. 535, note 3.
  9. S.A. Sroka, Genealogia Andegawenów węgierskich, Kraków 1999, p. 18.
  10. J. Długosz, Roczniki czyli kroniki sławnego Królestwa Polskiego, fr. IX, ed. II, Warsa 2009, p. 53.
  11. J. Długosz, Roczniki czyli kroniki sławnego Królestwa Polskiego, fr. IX, ed. II, Warsa 2009, p. 80.
  12. J. Horwat, Z. Jedynak, Córka Kazimierza księcia bytomskiego, Maria, królowa Węgier, [in:] J. Drabina (red.), Magazyn Bytomski, vol. 6, Bytom 1984, p. 90, вказав, що інформація Длугоша про красу Марії може бути достовірною, аргументуючи це тим, що як король важливої держави Карл I Роберт міг отримати багато пропозицій про одруження.
  13. Мати Владислава I Локетка, Євфросинія Опольська, і дід Марії по батькові, Владислав Опольський, були рідними братами і сестрами.
  14. J. Horwat, Z. Jedynak, Córka Kazimierza księcia bytomskiego, Maria, królowa Węgier, [in:] J. Drabina (red.), Magazyn Bytomski, vol. 6, Bytom 1984, pp. 90-91 and note 4.
  15. J. Horwat, Z. Jedynak, Córka Kazimierza księcia bytomskiego, Maria, królowa Węgier, [in:] J. Drabina (red.), Magazyn Bytomski, vol. 6, Bytom 1984, p. 90, припускав, що відмова Казимира Битомського від підданства Чеському королівству вплинула на політичну орієнтацію короля Вацлава II у його феодальних володіннях. Після цього він почав надсилати війська до Сілезії, навіть на чолі з самим собою.
  16. K. Jasiński, Rodowód Piastów śląskich, ed. II, Kraków 2007, mon. III, p. 518.
  17. H. Grotefend, Stammtafeln der schlesischen Fürsten bis zum Jahre 1740, vol. V, No. 18, встановили смерть Марії 15 грудня 1315 року. На користь цієї дати свідчили O. Balzer, Genealogia Piastów, Kraków 1895, p. 377; J. Dąbrowski, Elżbieta Łokietkówna 1305—1380, ed. II, Kraków 2007, p. 16 and p. 34, посилаючись на працю Гротефенда і Бальцера, стверджував, що Марія померла в 1315 році; в Jan Długosz, Roczniki czyli kroniki sławnego Królestwa Polskiego, vol. IX, ed. II, Warsaw 2009, p. 122, note. 9, є інформація, що хроніст подав неправильну дату смерті Марії. За даними редактора Марія Битомська померла 19 грудня 1317 р., після чого він посилається на с. 53, прим. 77, що угорська королева померла 9 грудня 1317 р., а дата 19 грудня є помилковою, непідтвердженою жодним джерелом. S.A. Sroka, Z dziejów stosunków polsko-węgierskich w późnym średniowieczu. Szkice, Kraków 1995, pp. 45–46, note 92, вказує на те, що Марія була живою людиною, у документі, виданому Карлом I Робертом від 2 липня 1318 року. Швидше за все, дата створення цього документа не була точною, оскільки з 23 червня того ж року угорський король був заручений з Беатрисою Люксембурзькою. Див. S.A. Sroka, Z dziejów stosunków polsko-węgierskich w późnym średniowieczu. Szkice, Kraków 1995, p. 46, note 96.
  18. J. Horwat, Z. Jedynak, Córka Kazimierza księcia bytomskiego, Maria, królowa Węgier, [in:] J. Drabina (red.), Magazyn Bytomski, vol. 6, Bytom 1984, p. 92 and note 9, помилково процитував Длугоша, стверджуючи, що Марія була похована в Белграді, а К. Ясінський - у Rodowód Piastów śląskich, заявив, що королева Угорщини була похована в Темешварі, де знайшла свій спокій.
  19. J. Długosz, Roczniki czyli kroniki sławnego Królestwa Polskiego, vol. IX, ed. II, Warsaw 2009, p. 122.
  20. K. Jasiński, Rodowód Piastów śląskich, ed. II, Kraków 2007, mon. III, p. 535, note 5.
  21. J. Dąbrowski, Elżbieta Łokietkówna 1305—1380, ed. II, Kraków 2007, p. 16 and note 4, pp. 36–37. У виносці міститься помилка - Єлизавета Немодлінська носила ім'я Анна.
  22. Існування Єлизавети викликає суперечки серед істориків. Дехто вважає, що Катерина була єдиною донькою короля Карла І Роберта.
  23. K. Jasiński, Rodowód Piastów śląskich, ed. II, Kraków 2007, mon. II, pp. 322—324 and mon. III, pp. 551—552; Див. також K. Jasiński, Maria, [in:] E. Rostworowski (red.), Polski Słownik Biograficzny, vol. XX, Wrocław 1975, p. 3.