Белсат

білоруськомовний телеканал

Белса́т (Белсат ТВ, Belsat TV) — білоруськомовний телеканал, створений з ініціативи й за підтримки МЗС Польщі та громадського Польського телебачення (TVP)[1] 23 квітня 2007. Телеканал працює в тестовому режимі з 10 грудня 2007[2][1]. Сигнал каналу наразі трансльовано крізь супутники Astra 4A (Sirius 4)[3] та Astra 1KR (19,2°E)[1].

Белсат
Країна Польща Польща
Час мовлення з 07:00 до 2:30
Мова мовлення білоруська
російська
українська
Центр керування Варшава
Дата початку
мовлення
10 грудня 2007
Власник(и) TELEWIZJA POLSKA S.A.
Керівник(и) Агнешка Ромашевська-Гузи
Слоган Белсат – твоє право вибору
Сайт belsat.eu

Телеканал «Белсат» — єдиний незалежний телеканал, що мовить білоруською мовою[4]. Штат нового телеканалу налічує близько 80 осіб, більшість із них білоруси. Сайт представлений білоруською, українською, польською, англійською та російською версіями. Журналісти каналу працюють у Білорусі, Польщі, Литві та Чехії[1]. Директорка телеканалу — Агнешка Ромашевська-Гузи[5].

Канал висвітлював протести в Білорусі (з 2020), за це багато журналістів були судимі й арештовувалися. З серпня 2020 року сайт телеканалу є заблокованим в Білорусі[6][7]. У 2020 році журналістів «Белсату» затримували 162 рази, дуже часто з вилученням техніки[8]. З травня 2021 року білоруська влада блокує і дзеркало основного сайту[9].

15 листопада 2020 року за трансляцію мирної акції у пам'ять Романа Бондаренко з «Площі Змін» журналістки телеканалу Катерина Андрєєва та Дар'я Чульцова були арештовані, а в лютому 2021 року отримали по два роки позбавлення волі[10][11].

У липні 2021 року суд визнав матеріали на сайті та в соцмережах Белсату екстремістськими; репост інформації з «екстремістських джерел» загрожує адміністративною відповідальністю з покаранням у вигляді штрафу чи арешту[12]. 3 листопада цього ж року МВС Білорусі визнало інтернет-ресурси каналу «екстремістським формуванням»[13]. Створення такого формування або участь у ньому є кримінальним злочином у Білорусі[14], у зв'язку з чим за законом Білорусі за підписку чи репост матеріалів каналу громадянам загрожує кримінальна відповідальність[15].

У січні 2023 року Дар'ю Лосик, дружину Ігоря Лосика, за інтерв'ю каналу засудили до двох років колонії за кримінальною статтею про сприяння екстремістській діяльності[16]. Восени 2022 року кримінальну справу за інтерв'ю каналу порушили проти Наталії Суслової, матері загиблого в Україні білоруського добровольця Павла «Волата» Суслова[17].

Параметри супутникового мовлення ред.

  • Супутник — Astra 4A (4.8° східної довготи)
  • Стандарт — DVB-S QPSK
  • Частота — 12379
  • Символьна швидкість — 27500
  • Поляризація — H (горизонтальна)
  • Формат зображення — MPEG-4
  • FEC — 3/4

Примітки ред.

  1. а б в г Вечером 10 декабря начинает вещание спутниковый телеканал "БелСат". TUT.BY. 10 грудня 2007. Архів оригіналу за 23 листопада 2020. Процитовано 12 грудня 2007. (рос.)
  2. http://tv.net.ua/phpbb2/viewtopic.php?t=6979 —[недоступне посилання з червня 2019] зображення трансляції від 10 грудня
  3. Архівована копія. Архів оригіналу за 8 травня 2012. Процитовано 26 червня 2012.{{cite web}}: Обслуговування CS1: Сторінки з текстом «archived copy» як значення параметру title (посилання)
  4. Iwaniuk, Jakub (30 січня 2017). La télévision Bielsat s'inquiète pour son avenir (фр.). Le Monde. с. 8. Архів оригіналу за 16 березня 2021. Процитовано 29 січня 2018.
  5. «Белсат» начинает вещание [Архівовано 11 грудня 2007 у Wayback Machine.], 10.12.2007, Хартія 97
  6. Штейн, Евгения (29 серпня 2020). В Беларуси заблокировали «Нашу Ніву» и naviny.by, журналистов иностранных СМИ лишают аккредитации (рос.). Onliner.by. Архів оригіналу за 29 вересня 2020. Процитовано 7 квітня 2021.
  7. В Белоруссии заблокировали несколько десятков информационных сайтов. Среди них — "Радио Свобода" и "Медиазона" (рос.). Meduza. 22 серпня 2020. Архів оригіналу за 24 серпня 2020. Процитовано 24 серпня 2020.
  8. S.A, Telewizja Polska. Trial of Belarusian journalists underway (англ.). polandin.com. Архів оригіналу за 23 квітня 2021. Процитовано 25 березня 2021.
  9. Мининформ заблокировал сайт blstv.eu телеканала «Белсат» (рос.). Медиазона. 7 травня 2021. Архів оригіналу за 8 травня 2021. Процитовано 8 травня 2021.
  10. Польскі прэзыдэнт заклікаў улады Беларусі амніставаць асуджаных журналістак «Белсату» (біл.). Радіо Свобода. 18 лютого 2021. Архів оригіналу за 15 березня 2021. Процитовано 16 березня 2021.
  11. Журналістак «Белсату» Андрэеву і Чульцову пакаралі 2 гадамі турмы за стрым з «плошчы Перамен». ФОТА і ВІДЭА (біл.). Радіо Свобода. 18 лютого 2021. Архів оригіналу за 15 березня 2021. Процитовано 16 березня 2021.
  12. Сайт і ўсе сацыяльныя сеткі «Белсата» прызналі экстрэмісцкімі. Новы Час (біл.). 27 липня 2021. Архів оригіналу за 12 січня 2022. Процитовано 12 січня 2022.
  13. «Белсат» — экстрэмісцкае фарміраванне. Што гэта значыць для іх аўдыторыі?. Наша Ніва (біл.). 3 листопада 2021. Архів оригіналу за 12 січня 2022. Процитовано 12 січня 2022.
  14. БАЖ: Патрабуем спыніць практыку выкарыстання антыэкстрэмісцкага заканадаўства для абмежавання свабоды слова. Білоруська асоціація журналістів (біл.). 17 листопада 2021. Архів оригіналу за 22 грудня 2021. Процитовано 22 грудня 2021.
  15. Интерпол отказался разыскивать Светлану Тихановскую; Путин и Лукашенко утвердили союзные программы. Главное в Беларуси за неделю (рос.). BBC Росія. 3 листопада 2021. Архів оригіналу за 5 листопада 2021. Процитовано 5 листопада 2021.
  16. В Беларуси суд приговорил к двум годам колонии Дарью Лосик. Настоящее время (рос.). 19 січня 2023. Процитовано 24 березня 2023.
  17. В Беларуси против матери погибшего в Украине белорусского добровольца завели уголовное дело. Настоящее время (рос.). 25 листопада 2022. Процитовано 24 березня 2023.

Посилання ред.