RT (раніше — Russia Today, укр. «Росія Сьогодні») — російська державна багатомовна телекомпанія, орієнтована на закордонну авдиторію. Існує з 2005 року, фінансується урядом Росії, офіс розташовано в Москві. Веде мовлення англійською, арабською, іспанською, російською та німецькою мовою. Часто викривається в систематичній пропаганді[1][2][3][4][5].

RT
Russia-today-logo.svg
Країна Росія Росія
Зона мовлення у всьому світі
Засновник державна корпорація РИА Новости
Власник(и) Російська Федерація
Фінансування державний бюджет РФ
Керівник(и) гол.ред. Маргарита Симоньян
Заснована 2005
Інтернет rt.com

Позиціонує себе як «альтернатива англо-саксонському глобальному інформаційному простору», або таким новинним каналам, як CNN та BBC. На відміну від радянської практики закордонного мовлення часів «холодної війни» тільки з Москви, RT проводить політику відкриття закордонних філіалів і наймання на роботу місцевих журналістів.

Цілі та напрямки діяльностіРедагувати

Оголошеними цілями телекомпанії є: представляти російську державну урядову точку зору на міжнародні події для громадськості і зменшення впливу стереотипів щодо Росії, «врівноваження західних ЗМІ». Іншими словами — телекомпанія бачить себе як альтернативу російськомовним секторам таких міжнародних каналів новин, як CNN, BBC, Голос Америки або Euronews.

Основний напрям передач RT: Новини з міжнародних та російської політики, спорту, бізнесу і культури, а також документальні фільми, політичних журналах і щоденне мовлення політичного ток-шоу «Spotlight з Аль Гурнов» складають програму відправника.

RT налічує у всьому світі близько 2000 співробітників, з яких більша частина — це не-російські журналісти. Зокрема, відомі американські журналісти Макс Кайзер, Том Гартманн, Ларрі Кінг, також такі особи, як Джуліан Ассанж.

Популярність станції значно зросла з останнього часу. Згідно з опитуванням служби «Pew Research Center», 2014 року RT стала найбільш популярним каналом у світі новин на ресурсі YouTube, її відео були переглянуті більш як мільярд разів.

ФінансуванняРедагувати

Компанія фінансується з Федерального бюджету Росії. Починаючи з заснування, фінансування компанії рік у рік неодмінно зростає. 2013 року уряд Росії на «Russia Today» офіційно виділив 11,2 млрд рублів, Путін дав вказівку надалі не скорочувати фінансування станції.

Порушення в БританіїРедагувати

Перевіряючі скаргу BBC, британський департамент по нагляду за ЗМІ Office of Communications (Ofcom) в вересні 2015 виявив порушення принципів мовлення в програмі 'Truthseeker', що належить RT: в одному з випусків програми Truthseeker RT заявляла, що BBC «інсценувала» атаку сирійських державних військ із застосуванням хімічної зброї проти цивільного населення в Сирії, щоб зняти репортаж.

В іншому випуску, що звався «Геноцид на сході України», містилися твердження про те, що влада України навмисно обстрілює цивільне населення Донбасу, вбиває і катує журналістів і здійснює інші діяння, включаючи розп'яття немовлят. Збройні сили України звинувачувалися в «етнічних чистках» і порівнювалися з нацистами під час Другої світової війни[6].

В листопаді 2014 Ofcom вже попереджував російське RT про можливі санкції за порушення ґрунтовних принципів мовлення — недотримання вимоги неупередженості при висвітленні ситуації в Україні[7] Цього разу програма Truthseeker закрита, всі її випуски видалено з сайту.[8].

КритикаРедагувати

  • Держсекретар США Джон Керрі
    По суті рупор пропаганди — це спонсорована урядом Росії телевізійна компанія, або точніше кажучи, мережа Russia Today. Її організували для розповсюдження фантазій Путіна про те, що відбувається на місці подій. Цьому завданню вони присвячують майже увесь ефірний час. Їх мета — вести пропаганду і спотворювати те, що відбувається або не відбувається в Україні[9].
  • Міністр закордонних справ Британії Філіп Геммонд:
    Росія повністю реорганізувала свої засоби інформації та витрачає величезні гроші, особливо на англомовному телеканалі RT, на те, щоб переконати Захід у тому, що російська точка зору більш переконлива. Це дуже витончена операція. Багато на Заході переконані, що все це — чистісінька пропаганда, проте це набагато більш винахідлива пропаганда, ніж незграбна і груба пропаганда радянських часів[10].
  • Кеннет Яловіц (Kenneth S. Yalowitz), науковець Центру Вільсона для досліджень Євразії, Росії та Східної Європи Джорджтаунського університету, колишній посол США в Білорусі та Грузії:
    Російський канал Russia Today, присутній і тут, у Вашингтоні — видно, що туди вкачані дуже великі гроші і чимало зусиль, щоб вибудувати весь цей ланцюг аргументів, що пояснюють дії Путіна. І від них виходить така суміш брехні, напівправди і підтасувань, що з цим досить складно справлятися: це просто якийсь потік негативу, часто настільки фальшивого, що важко виступати проти цього з якимись аргументами[11].
  • Ліз Вол (Liz Wahl), журналістка кореспондентського пункту RT у Вашингтоні, подала у відставку в березні 2014 на знак протесту проти направлення Путіним російських військ в Україну, в Крим. Вона сказала, що «робота на RT робить її хворою».
    Я не можу бути часткою фінансованої Урядом Російської Федерації мережі, що намагається обілити дії Путіна. Я пишаюся тим що я американка і вірю в розповсюдження правди; і саме тому я після цього випуску новин йду у відставку[12].
  • Кореспондент RT в Лондоні Сара Ферт (Sara Firth) подала у відставку в липні 2014 після збиття Боїнга 777 компанії Malaysia Airlines біля Донецька, внаслідок чого загинули всі пасажири та екіпаж. Сара Ферт сказала, що покидає компанію на знак протесту проти «найбільш гидкої та шокуючої дезінформації»[13].
  • Генеральний продюсер міжнародного українського каналу Ukraine Today Тетяна Пушнова закликала припинити російську інформаційну війну проти України в прямому етері за допомогою «Russia Today»:
    …Ви несете відповідальність за тисячі смертей невинних людей в Україні. Russia Today фінансується Кремлем, щоб брехати про Україну. Тому я … закликаю своїх колег у всьому світі припинити співпрацю з Russia Today[14].
  • Досить стриманий часопис середнього прошарку німецького суспільства «Die Zeit» дає конкретні означення:
    Навіть центральний передавач Росії за допомогою дикої суміші із цілеспрямованих маніпуляцій, туманних «теорій» і сумнівних експертів створює «паралельний всесвіт», який має мало спільного з реальністю і служить для примусового протягування погляду російського уряду, або щоб поставити під сумнів думки інших. Треба заздалегідь сказати, що не все є брехнею і перекрученням, деякий критичний матеріал має своє місце. Але звичайні новини та аналіз перемішуються там з строкатою неадекватністю або чистою нісенітницею — саме цим займається ця пропаганда[15].

ЗаборониРедагувати

ЛатвіяРедагувати

30 червня 2020 року, Національна рада з електронних ЗМІ Латвії (NEPLP) вирішила заборонити на території країни мовлення семи каналів RT, а саме: «RT», «RT HD», «RT Arabic», «RT Spanish», «RT Documentary HD», «RT Documentary» й «RT TV»[16]. 8 липня 2020 року подібне рішення прийняла й Литовська комісія з питань радіо і телебачення (LRTK). У Литві заборона поширюється на всі доступні в країні п'ять каналів RT: «RT», «RT HD», «RT Spanish», «RT Documentary HD» і «RT Documentary»[17].

НімеччинаРедагувати

У вересні 2021 року, адміністрація YouTube заблокувала два канали Russia Today німецькою мовою через порушення правил про неправдиву інформацію про коронавірус. У грудні 2021 року, Німеччина призупинила супутникове мовлення каналу через відсутність ліцензії. До цього канал мовив, використовуючи сербську ліцензію на мовлення, але за даними німецького регулятора Mabb, ця ліцензія не дозволяє каналу мовити в Німеччині. Комісія з ліцензування та нагляду за ЗМІ 1 лютого 2022 року заборонила мовлення на території країни RT DE, як через інтернет, так і через супутники. Росія у відповідь оголосила про відповідні заходи заборону мовлення телерадіокомпанії Deutche Welle. Гендиректор Deutsche Welle наголосив, що його співробітники досі не отримали офіційного повідомлення російської влади про закриття корпункту в Росії. Поки його немає – бюро продовжуватиме роботу[18][19][20][21][22][23][24][25][26].

1 лютого 2022 року, комісія з реєстрації та нагляду німецького медіарегулятора MABB ухвалила рішення про заборону мовлення німецькомовної версії російського державного телеканалу RT DE у ФРН[27].

УкраїнаРедагувати

26 лютого 2022 року, YouTube обмежив доступ до Russia Today та низки інших російських каналів на території України. Зазначається, що це зроблено у відповідь на запит уряду. У YouTube уточнили, що це стосується каналів Russia Today на YouTube у всьому світі[28].

Відомі особиРедагувати

Див. такожРедагувати

ПриміткиРедагувати

  1. Голос Америки: Russia Today: о журналистике и пропаганде [Архівовано 29 листопада 2014 у Wayback Machine.](рос.)
  2. Die Zeit: Der staatliche russische Propaganda-Kanal RT [Архівовано 21 грудня 2014 у Wayback Machine.](нім.)
  3. Держсекретар США Джон Керрі: Госсекретарь США Джон Керри назвал телеканал RT «рупором пропаганды» [Архівовано 3 серпня 2014 у Wayback Machine.](рос.)
  4. Коммерсантъ: Имидж государственной пропаганды Russia Today все равно не сможет отмыть [Архівовано 14 липня 2014 у Wayback Machine.](рос.)
  5. Державний департамент США: Russia Today's Disinformation Campaign [Архівовано 14 липня 2014 у Wayback Machine.](англ.)
  6. Грани.ру: Британский медиарегулятор обвинил канал Russia Today в нарушениях [Архівовано 23 вересня 2015 у Wayback Machine.], 22.09.2015
  7. Грани.ру: Гнев на пристрастие [Архівовано 5 вересня 2015 у Wayback Machine.], 10.11.2014
  8. Бі-бі-сі: Би-би-си выиграла дело против российского канала RT [Архівовано 24 вересня 2015 у Wayback Machine.](рос.), 22.09.2015
  9. YouTube: промова Держсекретаря США Д. Керрі [Архівовано 3 серпня 2014 у Wayback Machine.](англ.)-(рос.)
  10. Радіо Свобода: В поисках путинских денег [Архівовано 15 березня 2015 у Wayback Machine.](рос.), 14.03.2015
  11. Голос Америки: Антиамериканизм как «скрепа» российской власти [Архівовано 3 травня 2015 у Wayback Machine.](рос.), 29.04.2015
  12. Daily Mail: 'It actually makes me feel sick that I worked there' [Архівовано 9 жовтня 2014 у Wayback Machine.] 6 March 2014
  13. The Guardian: Russia Today reporter resigns in protest at MH17 coverage [Архівовано 18 липня 2014 у Wayback Machine.](англ.) 18 July 2014
  14. Ukraine Today викрив путінську пропаганду в прямому ефірі російського каналу RT [Архівовано 6 вересня 2014 у Wayback Machine.],3.9.2014
  15. Das hat uns gerade noch gefehlt [Архівовано 21 грудня 2014 у Wayback Machine.](нім.), 19. November 2014
  16. Європейська правда: Латвія заборонила мережу телеканалів РФ і закликала ЄС зробити те саме [Архівовано 6 липня 2020 у Wayback Machine.], 30.06.2020
  17. Європейська правда: Литва слідом за Латвією заборонила трансляцію каналів RT [Архівовано 8 липня 2020 у Wayback Machine.], 08.07.2020
  18. Німеччина призупинила супутникове мовлення Russia Today: у Москві незадоволені. РБК-Украина (рос.). Архів оригіналу за 24 грудня 2021. Процитовано 24 грудня 2021. 
  19. red, ORF at/Agenturen (28 вересня 2021). YouTube sperrt und entfernt Kanäle von RT DE. news.ORF.at (нім.). Архів оригіналу за 3 лютого 2022. Процитовано 3 лютого 2022. 
  20. Німеччина призупинила супутникове мовлення Russia Today: у Москві незадоволені. РБК-Украина (рос.). Архів оригіналу за 24 грудня 2021. Процитовано 3 лютого 2022. 
  21. L'Allemagne fait couper un canal de diffusion de la chaîne RT, colère de Moscou. LEFIGARO (фр.). 22 грудня 2021. Архів оригіналу за 3 лютого 2022. Процитовано 3 лютого 2022. 
  22. YouTube заблокував два німецькі канали Russia Today. РБК-Украина (рос.). Архів оригіналу за 28 січня 2022. Процитовано 3 лютого 2022. 
  23. Удар припав на DW. Росія оголосила відповідь Німеччині на заборону Russia Today. РБК-Украина (рос.). Архів оригіналу за 3 лютого 2022. Процитовано 3 лютого 2022. 
  24. Абсурдна реакція Москви: DW протестує проти закриття бюро в Росії. 24 Канал (укр.). Архів оригіналу за 3 лютого 2022. Процитовано 3 лютого 2022. 
  25. У Німеччині заблокували мовлення Russia Today: Росія погрожує відповіддю. 24 Канал (укр.). Архів оригіналу за 3 лютого 2022. Процитовано 3 лютого 2022. 
  26. Meldung - die medienanstalten. www.die-medienanstalten.de (нім.). Архів оригіналу за 3 лютого 2022. Процитовано 3 лютого 2022. 
  27. У Німеччині закрили рупор кремлівської пропаганди. 03.02.2022, 11:34. Архів оригіналу за 3 лютого 2022. Процитовано 3 лютого 2022. 
  28. YouTube обмежив доступ до Russia Today та інших російських каналів на території України [Архівовано 26 лютого 2022 у Wayback Machine.]. interfax.com.ua. 26.02.2022.

ПосиланняРедагувати