Відкрити головне меню

UaReview — сатиричне онлайн-видання, що публікує вигадані (фейкові) новини. За відгуками медіаекспертів, є одним з найцікавіших стартапів 2012 року[1].

UaReview
URL UaReview.com
Гасло (девіз) Ми завжди пишемо правду. Чесно. *
Тип Інтернет-видання
Мови
  • Українська
  • Власник Роман Голубовський
    Започатковано 13 грудня 2011 (7 років)

    Зміст

    КонцепціяРедагувати

    Статті «UaReview», пародіюючи новинну подачу матеріалів, викладають свій сатиричний погляд як на поточні події, так і на побутові проблеми. Інколи гумористична складова текстів полягає у поданні буденних подій у вигляді важливих сенсаційних новин.

    Публікації в ЗМІРедагувати

    Періодично матеріали UaReview публікуються під виглядом справжніх новин в ЗМІ[2]. Серед найпоширюваніших у ЗМІ новин, що вперше з'явились на UaReview[3], є такі як «Дмитро Табачник відмінить літеру „Ї“»[4], «В Україні заборонять місіонерську позицію»[5], «В Україні легалізують марихуану на час проведення Євро 2012»[6], «Хлопці з івано-франківського гурту хотіли прославитись як Pussy Riot, а отримали на горіхи від священика»[7], «Працівницю їдальні Верховної ради звільнили за те, що вона плювала в суп»[8], «Андрія Шевченка призначено головою Пенсійного фонду України»[9], «Василь Вірастюк випадково розігнав мітинг геїв у Львові»[10].

    Реакції та спростуванняРедагувати

    Неодноразово сатиричні матеріали UaReview, які ЗМІ публікували на власних ресурсах як справжні новини, набирали неабиякого резонансу, змушуючи тим самим причетні органи чи особи спростовувати відповідну інформацію.

    У лютому 2012 року ряд видань опублікували новину про те, що Міністр освіти та науки України Дмитро Табачник, що значною частиною населення сприймається як українофоб, прибере літеру «Ї» з українського алфавіту. Згодом прес-служба МОН спростувала цю інформацію, а сам Табачник запевнив: «Літері „Ї“, „Ґ“, українській мові загалом, а, також, мовам фарсі та суахілі з боку Міністра освіти нічого не загрожує»[11].

    У березні 2012 року в інтернеті з'явилась інформація про те, що мера Тернополя Сергія Надала пограбували в маршрутці. Згодом на традиційній зустрічі міського голови з журналістами він спростував новину: «Коли прочитав інформацію про маршрутку, перш за все подивився на календар. Люди живуть в іншому часі на певне. До першого квітня ж два тижні. Навіщо таке писати. Я розумію гумор — візитка Тягнибока, скидка в перукарню. Але яка логіка була про образок матінки Божої писати. Є речі над якими не варто сміятися?» Крім того Сергій Надал порадив людям, які таке пишуть, ходити в церкву і зізнався, що не пригадує, коли останній раз їздив в громадському транспорті Тернополя[12].

    26 квітня на сайті UaReview було опубліковано замітку про те, що в Україні легалізують марихуану на час проведення Євро 2012. Згодом, на прохання прес-служби Місцевого організаційного комітету «Євро-2012 Україна», публікація була знята з сайту, але вже встигла розповсюдитись по інтернет-ЗМІ. Згодом Київське управління МВС спростувало цю інформацію а також попередила, що порушників антинаркотичного законодавства України під час Євро-2012 затримуватимуть[6].

    У липні ряд видань опублікували «новину» UaReview про те, що у Львові російську мову заборонять вживати з 8 до 22 години. Цю інформацію двічі спростовувала прес-служба Львівської Міської Ради. Другий раз прес-служба наполягала: «Не зважаючи на попередження прес-служби Львівської міської ради, чимало видань все ж передрукували неправдиву інформацію […] Передрук матеріалу „У Львові мають намір заборонити вживання російської мови з 8 до 22 год“ з'явився на таких інформаційних агенціях: Сегодня.ua, АТН, Lenta-UA, SiteUA, Ирта-Fax, Під прицілом, FaceNews.UA, Фраза, КИД, Lenta.ru, Mobus.com, Обозреватель, Известия.»[13]

    У вересні 2012 року на сайті з'явилась замітка «У Львові мова програмування Java може отримати статус регіональної». Згодом один із інтернет-активістів через сервіс change.org[en] подав проект петиції до Міськради Львова з вимогою надати мові Java статус регіональної. Під петицією підписалось 1,3 тис. із 1,5 встановлених як ціль[14]

    У жовтні 2012 ряд ЗМІ перепублікували матеріал про те, що Сергій Безруков нібито зіграє роль Богдана Ступки в біографічному фільмі про українського актора. Опублікована новина набрала такого резонансу, що Сергій Безруков на власному сайті був змушений спростувати інформацію. У цьому ж коментарі Безруков спростував відому псевдо-епіграму, нібито сказану Валентином Гафтом: «Умереть не страшно. Страшно, что после смерти могут снять фильм и тебя сыграет Безруков!». За словами Безрукова, Валентин Гафт сам зізнався йому, що нічого подібного не створював.[15]

    28 листопада на сайті сатиричного видання UaReview з'явився матеріал «Працівницю їдальні Верховної ради звільнили за те, що вона плювала в суп», який вже наступного дня розлетівся по ЗМІ під виглядом правдивої новини. 30 листопада новину про Юлію Борщенко спростувала прес-служба Верховної Ради України: «Повідомляємо, що у їдальнях Верховної Ради ніколи не працювала офіціантка на ім'я Юлія Борщенко та протягом шостого скликання не звільняли працівників харчового блоку за вказаною статтею. Принагідно наголошуємо, що навіть найперебірливіші у гастрономічних уподобаннях народні депутати ніколи не зверталися зі скаргами на якість страв у Верховній Раді»[16].

    У квітні 2013 року новину на основі публікації UaReview «Туалети у поїздах Укрзалізниці стануть платними» не лише опублікували ряд ЗМІ, але і відповідний сюжет вийшов на російському телеканалі РЕН ТВ. «Укрзалізниця» спростувала цю чутку[17]. Натомість, народний депутат Олександр Бригинець звернувся до Державної інспекції України з питань захисту справ споживачів і Генпрокуратури з проханням перевірити законність дій «Укрзалізниці» щодо спроби запровадження плати за користування туалетом в поїздах[18].

    2 вересня 2013 року сайт Watcher з посиланням на експерта з телекомунікацій Юрія Новоставського повідомив, що відомий український сайт фейкових новин UaReview став недоступним для користувачів у Росії. Повідомлялось, що UaReview недоступний точно в мережах «Ростелеком» та МТС на території Росії і про те, що ймовірно сайт внесено до Єдиного реєстру заборонених сайтів РФ[19].

    7 січня 2014 року депутат Олег Ляшко спростував інформацію, поширену в ЗМІ на основі статті UaReview «Інна Богословська увійшла до фракції Радикальної партії Ляшка»[20]. «Хоч у політиці і є відоме правило „ніколи не кажи ніколи“, але швидше на Марсі яблуні зацвітуть, ніж Інна Б. буде в моїй команді», — написав Ляшко у своєму Facebook-у.[21]

    КритикаРедагувати

    Хоча ряд медіаекспертів вважають UaReview корисним, існують також люди, які вважають, що фейкові новини засмічують інформаційний простір. Зокрема, журналіст Мустафа Найєм під час лекції у Львівському національному університеті імені Івана Франка сказав, що «онлайн-журналісти не завжди мають час на перевірку інформації, а швидкість та оперативність зараз часто важливіші за якість»[22].

    Див. такожРедагувати

    ПриміткиРедагувати

    1. Ганжа, Леся (2013-01-25). UaReview: сайт фейкових новин як присуд копі-пейсту. redactor.in.ua (uk). Архів оригіналу за 2014-06-17. 
    2. Топ-8 фейкових новин українського інтернету. ms.detector.media. Процитовано 2019-01-03. 
    3. ТОП-10 найрезонансніших фейкових новин UaReview. UaReview (uk). 2012-12-13. Процитовано 2019-01-03. 
    4. ЗМІ наговорили на Табачника. obozrevatel.com (uk). 2012-02-28. Архів оригіналу за 2012-03-01. 
    5. Верховная Рада хочет запретить миссионерскую позу в сексе. delfi.ua (ru). 2012-03-24. Архів оригіналу за 2012-05-18. 
    6. а б Украинская милиция опровергла слухи о легализации наркотиков на Евро-2012. lenta.ru (ru). 2012-05-18. Архів оригіналу за 2012-05-18. Процитовано 2019-01-03. 
    7. Украинский священник отлупил кадилом хлопцев, которые пытались повторить акцию «Pussy Riot» в его храме
    8. Офіціантка з Верховної Ради 4 роки плювала в суп депутатам. РБК-Украина (uk). 2012-11-30. Архів оригіналу за 2019-01-03. Процитовано 2019-01-03. 
    9. СМИ купились на утку о назначении Шевченко главой Пенсионного фонда. segodnya.ua (ru). 2013-11-12. Архів оригіналу за 2013-11-12. Процитовано 2019-01-03. 
    10. Российские СМИ перепечатали вымышленную новость о разгоне гей-парада. lenta.ru (ru). 2013-11-11. Архів оригіналу за 2013-11-11. Процитовано 2019-01-03. 
    11. Чергова провокація проти Міністра освіти і науки, молоді та спорту Дмитра Табачника. mon.gov.ua (uk). Архів оригіналу за 2017-10-30. 
    12. „Не можна сміятися над хворим”, — мер Тернополя Сергій Надал. doba.te.ua (uk). 2012-03-19. Архів оригіналу за 2014-04-09. Процитовано 2019-01-03. 
    13. Процак, Христина (2012-07-05). На Інтернет-ресурсі з’явилась неправдива інформація щодо Львівської міської ради та «мовного» закону. city-adm.lviv.ua. Архів оригіналу за 2013-12-15. 
    14. Вимагаю надати мові Java статусу регіональної у місті Львові!. Change.org. Процитовано 2019-01-03. 
    15. Сергей Безруков: комментарий к «новости» о роли Богдана Ступки. sergeybezrukov.ru (ru). 2012-10-09. Архів оригіналу за 2016-04-01. Процитовано 2019-01-03. 
    16. Заява прес-служби Верховної Ради України щодо неправдивої інформації про роботу їдальні Парламенту. iportal.rada.gov.ua (uk). Офіційний портал Верховної Ради України. 2012-11-30. Архів оригіналу за 2017-02-12. Процитовано 2019-01-03. 
    17. «Укрзалізниця» опровергла информацию о платных туалетах в поездах. aif.ua (ru). 2013-04-19. Архів оригіналу за 2013-12-15. Процитовано 2019-01-03. 
    18. Бригинець, Олександр (2013-04-30). У туалетах поїздів встановлять камери стеження?. blogs.korrespondent.net (uk). Архів оригіналу за 2013-06-10. 
    19. Український сайт фейкових новин Uareview заборонили в Росії (оновлено). Watcher (uk). 2013-09-02. Процитовано 2019-01-03. 
    20. Інна Богословська увійшла до фракції Радикальної партії Ляшка. UaReview (uk). 2014-01-06. Процитовано 2019-01-03. 
    21. Ляшко опроверг информацию о вступлении Богословской в его партию. gordonua.com (ru). 2014-01-08. Процитовано 2019-01-03. 
    22. Мустафа Найєм: Сьогодні ти герой, а завтра – ізгой. ms.detector.media (uk). 2013-03-21. Процитовано 2019-01-03. 

    ПосиланняРедагувати