Відкрити головне меню

Зміни

нема опису редагування
Існують дві основні версії виникнення цієї помилки:
 
* Сам Мешен вважав об'єкт M102 повторним спостереженням відкритої ним же незадовго до цього [[Мессьє 101|туманності M101]] <ref name="OMeara"> O'Meara, Stephen James. «M102: Mystery Solved»,''[[Sky and Telescope]] '', volume 109, number 3, page 78, March 2005 </ref>.
 
* У наш час{{коли}} вважається найбільш імовірним, що Мешен спостерігав галактику [[NGC 5866]], однак з-за помилково маркованої астрономічної карти допустив помилку в 5 ° при визначенні прямого піднесення <ref name="Smyth"> Smith, William Henry. ''A Cycle of Celestial Objects'', 1844 </ref>.
 
== Історія питання ==
Оптичні прилади кінця XVIII століття не давали можливість виявити подробиці зоряної структури галактик, а відсутність фотокамер, які стали широко застосовуватися тільки в XIX столітті, не дозволяло однозначно зафіксувати об'єкт спостережень. Галактики виглядали в телескопах як слабкі безструктурні туманні об'єкти, які важко відрізняються одне від одного. Все це, а також украй грубі засоби для визначення координат небесних об'єктів приводили до великої кількості помилок в астрономічних каталогах.
 
На загальному тлі астрономічних каталогів того часу каталог Мессьє вирізнявся винятковою точністю. З більш ніж ста об'єктів тільки один (M102) внесений туди помилково та ще три ( [[Мессьє 47|M47]], [[Мессьє 48|M48]] та [[Мессьє 91|M91]]) мали суттєві помилки при визначенні координат.
 
Історія появи об'єкта M102 почалася навесні 1781 року, коли Мессьє і його співробітник Мешен почали роботу з виявлення небесних об'єктів, що не увійшли до першого видання каталогу. До [[13 квітня]] [[1781]] року були звірені координати 100 туманностей і зоряних скупчень. У цей же день Мессьє заніс до каталогу ще три об'єкти під номерами 101, 102 і 103, незадовго до цього відкриті Мешеном. Оскільки підходив до кінця встановлений видавцем термін подання рукопису (каталог публікувався у французькому щорічнику «Connoissance des temps»), координати останніх двох об'єктів не були ретельно перевірені. Тому в друкованому виданні об'єкти M102 і [[Мессьє 103|M103]] супроводжувалися лише коротким описом без вказівки координат.
{{Кінець цитати}}
 
Попри те, що для об'єкта [[Мессьє 103|M103]] координати також не були вказані, а координати [[Мессьє 101|M101]] були подані з помилкою в 3 °, проблем з ідентифікацією цих об'єктів не виникло. Ідентифікувати самий об'єкт M102 в подальших спостереженнях не вдалося.
Через два роки після публікації каталогу Мешен оголосив, що відкриття M102 було помилкою, повторним спостереженням галактики M101 в результаті неточного визначення її координат. [[6 травня]] [[1783]] він написав про це в листі Бернуллі, яке було потім двічі опубліковано&nbsp;— в невеликій статті французькою мовою в малотиражному виданні «Мемуари Берлінської академії» у 1783 році
<ref> Pierre Méchain, 1783. Extrait No. 9 de la Correspondence de M. Bernoulli.Nouveaux Mémoires de l'Académie Royale des Sciences et Belles-Lettres, année MDCCLXXXII (1782), pp. 46-51 (printed 1784). </ref>
У 1844 році Вільям Сміт (William Smyth) припустив, що об'єктом M102 могла бути одна з галактик групи [[NGC 5866]], розташованої в 3 ° до південно-захід від ι Дракона. Група містить галактику [[NGC 5866]] з яскравістю 9.9 m (найбільш імовірний кандидат на роль M102), а також кілька інших галактик порівнянної яскравості: [[NGC 5907]] (10.4 m), [[NGC 5879]] (11.6 m), [[NGC 5905]] (11.7 m), [[NGC 5908]] (11.8 m) і ін Приблизно в 1 ° від [[NGC 5866]] знаходиться зірка [[HR 5635]] яскравістю 5.25 m, що приблизно відповідає зірку 6-ї величини у описі Мішана. У найближчій околиці [[Мессьє 101|M101]] такий зірки немає.
 
Галактика [[NGC 5866]] вперше була ототожнена з M102 в 1917 році [[Фламмаріон Каміль|Фламмаріон]], який вивчив екземпляр каталогу з позначками Мессьє і його особисті записи.
<ref> Camille Flammarion, 1917. Nébuleuses et Amas d'Étoiles de Messier.L'Astronomie. Revue de la Societé Astronomique de France, November 1917. Pp. 385—400, here pp. 385—386. </ref>
 
|}
 
Як випливає з таблиці, різниця між передбачуваними координатами M102 і реальними координатами [[NGC 5866]] складають точно 5 ° (20 хвилин) по прямому сходженню при практичному збігу відмін. Оскільки Мешен користувався астрономічними картами з кроком координатної сітки 5 °, можливо мала місце помилка при зчитуванні координати або помилкова маркування координатної сітки на карті. Аналогічна помилка в 5 ° була зроблена, наприклад, для відміни об'єкта [[Мессьє 48|M48]].
 
== Див. також ==
* [[Каталог МесьєМессьє]]
* [[Список об'єктів Мессьє]]
* [[Новий загальний каталог]]
 
== Примітки ==
{{примітки}}
 
== Посилання ==
* [http://www.icc.dgu.ru/~ivc/Astron/page/018.html Каталог МесьєМессьє]
 
== Навігатори ==
{{Каталог МесьєМессьє}}
 
[[Категорія:Об'єкти Мессьє]]