Відкрити головне меню

UATV — український телеканал іномовлення, виробництва ДП «Мультимедійна платформа іномовлення України». Телеканал розпочав мовлення 1 жовтня 2015 року. Трансляція ведеться п'ятьма мовами: російською, українською, англійською, арабською, та кримськотатарською. Щогодини відбуваються прем'єри основних випусків новин: російською (6 разів на день), українською (тричі на день), англійською (двічі на день), арабською, (раз на день), та кримськотатарською (раз на день)[3]. Телеканал UATV не має окремих повноцінних мовних версій (російської, української, англійської, арабської, кримськотатарської) і всі варіанти йдуть на одному каналі в різний час.

Мультимедійна платформа іномовлення України
Logo uatv.svg
Країна Україна
Слоган Завжди поруч[1].
Початок мовлення 1 жовтня 2015
Замінив УТР
Зона мовлення Європа+Світ
Час мовлення цілодобово
Формат зображення 576i 16:9 (SDTV)
1080i (HDTV)
Засновник Міністерство інформаційної політики України
Власник(и) Міністерство інформаційної політики України
Керівник(и) Березовська Людмила Володимирівна[2]
Ранні назви Ukraine Tomorrow
Мова мовлення українська
російська
англійська
арабська
кримськотатарська
Інтернет http://www.uatv.ua/

Канал створено відповідно до Закону України «Про систему іномовлення України», прийнятого 8 грудня 2015 року. Мета каналу UATV — забезпечення доступу іноземної аудиторії до об'єктивної, актуальної та повної інформації про події в Україні та формування та підтримання позитивного іміджу України у світі.[4] Основна цільова аудиторія каналу — україномовна іноземна аудиторія (включно з українською діаспорою), російськомовна іноземна аудиторія (включно з російською діаспорою) та кримськотатарськомовна іноземна аудиторія (включно з кримськотатарською діаспорою).

Передісторія. Проблема з назвоюРедагувати

 
Ukraine Forever — мультимедійна платформа іномовлення України

Програма діяльності Кабінету Міністрів України, затверджена 11 грудня 2014 року, серед інших заходів «нової оборонної політики» називає запуск іномовлення до кінця 2015 року[5].

Стратегія сталого розвитку «Україна-2020», схвалена Президентом 12 січня 2015 року, передбачає програму популяризації України у світі та просування інтересів України у світовому інформаційному просторі[6].

Створення концепції окремого каналу іномовлення тривало принаймні з травня 2014 року, чим опікувалася заступник секретаря РНБО Вікторія Сюмар[7].

Міністр інформаційної політики України Юрій Стець проанонсував створення мовника Ukraine Tomorrow у лютому 2015 року. Він заявив, що канал «зможуть дивитися у багатьох країнах Європи і світу», а у фінансуванні готові допомогти посол США та низка фондів і бізнес-структур[8].

Проект закону «Про систему іномовлення України», що створював правові основи діяльності державного підприємства — іномовника, був унесений до парламенту Кабміном 13 липня 2015 року.[9]

Перший проект пропонував утворити державне підприємство «Іномовна телерадіокомпанія України „Ukraine Tomorrow“» (ІНТУ) на базі державної телерадіокомпанії «Всесвітня служба „Українське телебачення і радіомовлення“» та ТОВ «Банківське телебачення»[10] і підпорядкувати ІНТУ Мінінформполітики.

На початку серпня стало відомо, що міжнародна група компаній Group DF, підконтрольна українському олігарху Дмитру Фірташу, подала заявку на реєстрацію торгової марки УКРАЇНА ЗАВТРА / УКРАИНА ЗАВТРА / UKRAINE TOMORROW / UKRAINE MORGEN. Представники компанії говорять, що використовували цей бренд ще 2014 року для публічних заходів за участю Фірташа[11][12][13]. Group DF підтвердила свої ексклюзивні права на бренд у восьми класах за Міжнародною класифікацією товарів і послуг[ru]. Реєстрація діє до 2025 року і поширюється території всіх 27 країн — членів ЄС та України[14].

За таких умов Юрію Стецю не залишалося нічого іншого, крім як змінити назву мовника[15][16]. Так з'явився другий текст законопроекту, поданий 26 листопада.

Ідеологія та статусРедагувати

«Там буде низка нових та цікавих форматів, які дадуть можливість світові побачити Україну. Але там не буде брехні та постановочних відео а-ля Russia Today. Це не наш шлях.»
— В. Сюмар[7]

Лейтмотивом утворення Ukraine Tomorrow від початку була потреба в протидії російській пропаганді в умовах гібридної російсько-української війни[17][18]; необхідності ведення інформаційної війни[19].

Пояснювальна записка повідомляє про необхідність створення ефективного механізму інформування світової спільноти про актуальні події в Україні. Наразі у світовому медіапросторі майже відсутній національний інформаційний продукт, що поширював би об'єктивну та актуальну інформацію про Україну. В результаті іноземці, українська діаспора та інші особи отримують інформацію з інших джерел, які нерідко подають відомості про події в Україні у неповному обсязі або із викривленим змістом. Наслідком цього є створення негативного іміджу нашої країни, що позначається на різних сферах. Крім цього, за браком інформації, пересічні громадяни інших держав майже нічого не знають про Україну, а головне про події, що відбуваються на її території внаслідок зовнішньої військової агресії. Водночас, проти України активно застосовується потужний медіа ресурс, інформаційний вплив якого спрямований на викривлення реального стану речей[20].

У розумінні законодавця, іноземне мовлення — це форма мовлення, скерована насамперед на інформування громадян інших країн про події в Україні, що здійснюється через трансляції інформаційних повідомлень, новин, різноманітних передач тощо. Таку функцію пропонується покласти на державне підприємство, яким є МПІУ[20].

Згідно з прийнятим Законом, систему державного іномовлення України складають державне підприємство «Мультимедійна платформа іномовлення України» та Українське національне інформаційне агентство «Укрінформ».

МПІУ створюється у формі державного підприємства на базі державної телерадіокомпанії «Всесвітня служба „Українське телебачення і радіомовлення“» і підпорядковується Мінінформполітики.

Редакційна політика[ru] МПІУ визначається необхідністю інформування іноземної аудиторії, в тому числі українців за кордоном, а також аудиторії, що перебуває на тимчасово окупованих територіях України, територіях, на яких запроваджено надзвичайний, воєнний стан, а також в районах проведення антитерористичних операцій.

Програми МПІУ виробляються англійською мовою (не менше 50 %), а також іншими мовами залежно від доцільності та нагальності їх використання. МПІУ поширює інформаційний продукт каналами супутникового, електронного мовлення, у мережі Інтернет.

Статут МПІУ затверджується Мінінформполітики. Воно ж на конкурсній основі призначає генерального директора МПІУ і є розпорядником коштів.

Передбачена Наглядова рада МПІУ.

Фінансування системи державного іномовлення має становити не менш як 0,06 % видатків загального фонду Державного бюджету за попередній рік.

Закон уводить певні обмеження на рекламу на каналах мовлення МПІУ[9].

Запуск іномовленняРедагувати

Тепер будемо доносити світу, що Україна – це не тільки депресивні регіони, корупція та бідність, а європейська держава, яка прагне реформ.

Ю. Стець[1]

Проект платформи презентований міністром інформаційної політики на засіданні Уряду 12 серпня[21].

17 вересня державна ТРК «Всеукраїнська служба УТР» змінила у своїй ліцензії логотип УТР на UATV (UA|TV) (в ефірі буде використовуватися логотип UA).

Презентаційний ролик представлений 30 вересня.

1 жовтня 2015 року, о 12:00, відбувся запуск Мультимедійної платформи іномовлення України. Замість супутникового телеканалу «УТР» в ефірі стартував телеканал UATV. Він мовив із трьох супутників: Amos 3, Azerspace 1, Galaxy 19[en], а також в Інтернеті на власному каналі в YouTube[22]. 1 грудня 2018 року UATV з’явився на 4-му супутнику - Eutelsat 7WA і став доступний глядачам Близького Сходу та Північної Африки. Офіційний запуск сайту UATV відбувся 5 лютого 2018 року.

Результати голосування за проект Закону про систему іномовлення України (№ 2334а). 8 грудня 2015[23]
Фракція За Проти Утрим. Не гол. Відсутні
Блок Петра Порошенка 112 0 0 16 11
Народний фронт 71 0 0 3 7
Опозиційний блок 0 1 12 27 3
Самопоміч 23 0 0 0 3
Радикальна партія 17 0 0 0 4
Воля народу 11 0 1 6 2
Батьківщина 14 0 1 0 4
Партія відродження 6 0 2 13 2
Позафракційні 28 1 2 10 9
Загалом 282 2 18 75 45

Закон України «Про систему іномовлення України» було прийнято Верховною Радою в другому читанні та в цілому 8 грудня 2015 року більшістю Ради (282-ма депутатами з 450-ти)[19][24].

В лютому 2017 року телеканал перейшов на трансляцію з супутників Hot Bird 13C оператора Eutelsat[25]. Зараз трансляція здійснюється через супутники Galaxy 19 (97.0 ° W), AsiaSat 5 (100.5 ° E), Hot Bird 13C (13.0 ° E), Eutelsat 7 West A (7,3 °W), а також в Інтернеті на власному сайті.

Тоді ж на каналі працювало близько 200 людей. Всього має бути близько 400.

Мова каналуРедагувати

Спочатку планувався запуск відразу декількох мовних версій UATV, а саме англійською, українською, російською, кримськотатарською[26]. На момент початку мовлення, у жовтні 2015, керівництво вирішило, що створення окремих мовних версій каналу було б занадто фінансово обтяжливим, тож урешті було прийняте рішення втілити формат, коли у певний часовий проміжок канал транслює по черзі українською та російською мовами[27][28][29]. Пізніше, у лютому 2017 року, канал також почав мовити кримськотатарською,[30] арабською та англійською мовами[3].

У той же час, канал UATV не має окремих повноцінних мовних версій (російської, української, англійської, арабської, кримськотатарської) і всі варіанти йдуть на одному каналі в різний час. Зокрема, основні денні випуски новин відповідною мовою з'являються на одному й тому ж каналі, але в різні проміжки часу. Станом на лютий 2017 року розклад основного випуску новим був наступним:[3]

  • Російською: 11-00, 13-00, 15-00, 17-00, 19-00, 21-00
  • Українською: 12-00, 14-00, 16-00
  • Англійською: 18-00, 22-00
  • Арабською: 23-00
  • Кримськотатарською: 23-30.

Текстові версії сайту доступні цими ж мовами.

У 2017 році канал транслював програми власного виробництва російською (Точки соприкосновения (15 хв), Фьюжн Аккорд (15 хв), Про ет Контра (20 хв), Ровесник (15 хв), Мастер дела (15 хв), Про Арт (15 хв), Украина на вкус (5 хв)), українською (Зроблено в Україні (15 хв), Ніч у музеї (15 хв), Українські реформи (10 хв), Лабіринти історії (15 хв), Пишемо історію (15 хв), Полігон (15 хв)) та англійською (World of sports (15 хв), Weekly with Olivier Vedrine (20-25 хв)[3].

Див. такожРедагувати

ПриміткиРедагувати

  1. а б Відбувся запуск Мультимедійної платформи іномовлення України / Міністерство інформаційної політики України, 1 Жовтня 2015, 17:10
  2. Призначено керівника ДП "Мультимедійна платформа іномовлення України" - Урядовий портал, 05.04.2016
  3. а б в г Канал UATV, станом на 8 лютого 2017 року
  4. Протягом року буде збільшено фінансування «Укрінформу» і здійснено рестарт каналу UATV — МІП — Детектор медіа, 9 Лютого 2016
  5. Про Програму діяльності Кабінету Міністрів України: Верховна Рада України; Постанова, Програма від 11.12.2014 № 26-VIII
  6. Про Стратегію сталого розвитку «Україна — 2020»: Президент України; Указ, Стратегія від 12.01.2015 № 5/2015
  7. а б Сюмар: В Україні створюється новий канал іномовлення / espreso.tv, 21 травня 2014, 07:09
  8. Стець проанонсував створення двох телеканалів / Укрінформ, 22.02.2015 17:53. Архів оригіналу за 09.10.2015. Процитовано 09.12.2015. 
  9. а б Проект Закону про систему іномовлення України № 2334а від 13.07.2015
  10. ТОВ «Банківське телебачення» (БТБ) було створене колишнім главою Національного банку Сергієм Арбузовим у 2011 році ([1]) і передане Мінінформполітики у серпні 2015 ([2])
  11. Так, наприклад, у березні 2015 у Відні проходив міжнародний форум «Ukraine Tomorrow», організований Федерацією роботодавців України, очолюваною Фірташем ([3]).
  12. Фірташ зареєстрував бренд Ukraine Tomorrow швидше за Стеця / Zaxid.net, 8 серпня 2015
  13. Стець заявив про спробу олігархів запатентувати назву «Ukraine tomorrow» на багатьох мовах / РБК—Україна, 12.08.2015 — 14:49
  14. Group DF заявляет о правах на ТМ «Ukraine Tomorrow» в 27 странах ЕС / Интерфакс-Украина, 13.01.2016
  15. Стець VS Фирташ: кому достанется бренд Ukraine Tomorrow / ЛИГА.Бизнес, 17.08.2015 08:30
  16. Group DF Дмитра Фірташа пояснила причини реєстрації бренду Ukraine Tomorrow / ТелеКритика, 07.08.2015 23:58. Архів оригіналу за 23.08.2015. Процитовано 09.12.2015. 
  17. Ответ Кремлю — Украина создает телеканал иновещания «Ukraine Tomorrow» / Газета «Донбасс», 08.12.2015 13:41
  18. «Шах и мат, российская пропаганда!»: Украина запускает телеканал иновещания «Ukraine Tomorrow» / Joinfo.ua, 08.12.2015 | 12:47
  19. а б Рада ухвалила закон про іномовлення і створення каналу Ukraine Tomorrow / Радіо Свобода, 08.12.2015
  20. а б Див. пояснювальну записку до законопроекту.
  21. Стець презентував в уряді проект мультимедійної платформи іномовлення України (ІНФОГРАФІКА) / ТелеКритика, 12.08.2015 15:57
  22. https://www.youtube.com/watch?v=1vvQxSTeVzk
  23. Поіменне голосування про проект Закону про систему іномовлення України (№ 2334а) — у другому читанні та в цілому. 08.12.2015 11:16. Архів оригіналу за 30.01.2019. Процитовано 09.12.2015. 
  24. В Україні створили телерадіокомпанію іномовлення — «Ukraine Tomorrow» / espreso.tv, 8 грудня 2015, 11:41
  25. МІП: «UA|TV» змінив оператора, який забезпечить іномовлення України якісним телевізійним сигналом по всій Європі / МІНІСТЕРСТВО ІНФОРМАЦІЙНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ, 06.02.2017 Архівовано 06.02.2017
  26. Нацрада переоформила супутникові ліцензії УТР — іномовлення під управлінням МІП стартує через 2-3 місяці Архівовано 2016-04-08 у Wayback Machine. — Телекритика, 30.04.2015
  27. UATV — Укрінформ, станом на 5 квітня 2016 року
  28. В Україні запустили новий формат іномовлення — Корреспондент, 1 жовтня 2015
  29. Телепрограму Крим. Реалії скоро зможуть дивитися за кордоном — Мінінформполітики України — Крим Реалії, 10.11.2015
  30. Український телеканал почав мовлення кримськотатарською закордон та в окупований Крим / УП, 4 лютого 2017

ПосиланняРедагувати