Громадське телебачення

український інтернет-канал, який почав мовлення 22 листопада 2013 року

Грома́дське телеба́чення (hromadske) — це неприбуткова організація, яку 22 листопада 2013 року[1] створили українські журналісти. Набуло популярності завдяки трансляціям подій Революції гідності[2]. "hromadske" зареєстровано як громадська організація, вона не має власників[3] та є незалежним у редакційній діяльності[3].

hromadske
Hromadske.TV.png
Країна Україна
Мова мовлення українська, англійська, російська
Центр керування Київ
Тематика каналу суспільно-політичне медіа
Дата початку
мовлення
22 листопада 2013
Дата кінця мовлення 1 лютого 2020 (супутник)
12 грудня 2020 (кабель)
Причина закриття Підняття вартості розповсюдження супутникового сигналу і зосередження на digital-платформах
Засновник Андрушко Сергій Степанович, Банкова Юлія Сергіївна, Баштовий Андрій Васильович, Вінтонів Роман Іванович, Гнап Дмитро Володимирович, Мустафа Найєм, Скрипін Роман Андрійович, Яневський Данило Борисович
Керівник(и) директорка Юлія Федів
Політична належність не належить до жодних політичних кіл чи течій
Слоган Що насправді відбувається
Сайт hromadske.ua

Медіа позиціонується як майданчик для пошуку рішень і висвітлення проблем[3].

Історія каналуРедагувати

ГромадськеРедагувати

Мовлення каналу у прямому етері розпочалося 22 листопада 2013 о 14:00, це сталось раніше запланованого часу через рішення Кабінету Міністрів України про призупинення підготовки до підписання угоди про асоціацію з ЄС та пов'язаним Євромайданом.[4]

За два дні, 24 листопада, кількість переглядів «Громадського» сягнула 761 тисяч за 8 годин із середнім часом перегляду 12 хв 36 с, а максимальна кількість одночасних переглядів досягла 36 тис. Кількість пристроїв, з яких переглядали канал, склала 289 тисяч.[5] 29 листопада у Маріїнському парку у Києві невідомі побили двох журналістів «Громадського телебачення» — Дмитра Гнапа та Якова Любчича[6].

«Громадське телебачення» стало одним з найважливіших джерел інформації про події Євромайдану. 1 грудня трансляцію каналу дивилось близько 100 тис. глядачів.[7]

У листопаді 2014 року стало відомо, що YouTube-канал «Громадського телебачення» став найбільшим каналом в історії сайту за кількістю годин показаних у прямому ефірі.[8]

Громадське російськоюРедагувати

29 жовтня 2014 року з заявою «Годі просто жити та розмовляти російською. Треба жити та говорити російською для тих, хто не знає правду про Україну»[9]. Громадське анонсувало запуск «Громадское на русском». 28 січня 2015 у проєкту з'явився окремий сайт.[10]

Сайт позиціонує себе як джерело головних новин України російською мовою[10]. Проєкт було засновано командою українських та російських журналістів, медіапрофесіоналів з метою не протистояти російській пропаганді, яка невпинно міцнішає, а радше показати, що насправді відбувається в Україні та на пострадянському просторі, а також дати можливість вільній думці знову говорити російською мовою.[10]

З 2018 року hromadske має російськомовне дзеркало на основному сайті.[11]

Hromadske InternationalРедагувати

1 вересня 2014 року розпочалося мовлення «Hromadske International» англійською мовою. Спочатку проєкт не мав окремого сайту і публікував статті на платформі medium.com[12] аж поки 21 січня 2015 у проєкту не з'явився окремий сайт.[13] Також hromadske поширює свої матеріали та новини англійською мовою у Twitter[14].

У 2020 році hromadske створило об’єднану редакцію[15], до складу якої увійшли проєкти «Громадское на русском» і Hromadske International.

ЗасновникиРедагувати

КерівництвоРедагувати

CEO/Головний виконавчий директор:

липень 2021 — дотепер Юлія Федів [21]

Головні редакториРедагувати

Структура організаціїРедагувати

Стратегічні рішення щодо діяльності та розвитку hromadske ухвалюють члени ГО, які називаються Загальними зборами[26]. До їхніх повноважень входить ухвалення рішень про реорганізацію ГО або саморозпуск, затвердження стратегічних планів діяльності організації, затвердження річних звітів, обрання та відкликання членів управлінських органів.

У лютому 2021 року ГО змінила структуру та обрала членів Правління[27]. Над новою структурою організація працювала декілька років за участі міжнародних консультантів. Відповідно до нового статуту Правління моніторить виконання стратегії, затверджує річний бюджет і план роботи на рік, призначає та звільняє директора організації, бере участь у написанні стратегії та контролює фінансово-господарську діяльність. Правління обирається на три роки й складається з 5 зовнішніх незалежних експертів та 2 членів ГО «Громадське телебачення». [27]

До нового Правління увійшли семеро людей: [27]

  • Олена Трегуб, генеральна секретарка Незалежного антикорупційного комітету з питань оборони (НАКО);[28]
  • Олександра Матвійчук, голова правління Центру Громадянських Свобод[29];
  • Гліб Вишлінський, виконавчий директор Центру економічної стратегії;[30]
  • Андрій Куликов, український журналіст, голова правління Громадського радіо;
  • Катерина Ботанова, директорка фундації «Центр сучасного мистецтва», членкиня Європейського культурного парламенту, Наглядової ради міжнародного фестивалю мистецтва і комунікації FLOW;
  • Наталка Гуменюк, членкиня ГО «Громадське телебачення»;
  • Катерина Сергацкова, членкиня ГО «Громадське телебачення», директорка медіа Заборона[31].

Джерела фінансуванняРедагувати

У 2013 році, згідно зі звітом[32], hromadske отримало три гранти — від Міжнародного Фонду «Відродження», посольства США, посольства Нідерландів. Медіа почало працювати за підтримки цих донорів, але з початком Революції Гідності цих грошей не вистачало, тому hromadske почали допомагати глядачі. Всього за 46 днів українці зібрали 1 мільйон гривень. Збір коштів розпочався наприкінці грудня 2013 року.[33]

hromadske прозоре у своїй фінансах та є одним із медіа в Україні, яке публічно оприлюднює свої фінансові звіти та річні незалежні аудити.[34] hromadske існує за рахунок міжнародних донорів, пожертв громадян (має свою Спільноту донаторів)[35], а також комерційних доходів: продажу нативної реклами[36] та ліцензування програм та відео на показ іншим мовникам.  

У 2021 році hromadske увійшло до рейтингу фінансово прозорих медіа України, про це йдетьсяу дослідженні Інституту масової інформації. [37]

ОцінкиРедагувати

hromadske має внутрішні редакційні політики, які писалися на основі стандартів ВВС[38]. hromadske декларує, що не має табуйованих тем і висвітлює важливі суспільно-політичні теми, які мають вплив на життя людей. hromadske не належить до жодних політичних кіл чи спрямувань та декларує об’єктивне й неупереджене висвітлення подій з усіх боків.[39]

За політичною належністю, українські журналісти Денис Казанський та Богдан Буткевич класифікують Громадське телебачення як найближче до ліволіберального спектру на тлі практичної відсутності ліволіберальних ЗМІ в Україні.[40]

За результатами дослідження Інституту масової інформації, hromadske очолило рейтинг[41] новинних ресурсів України за рівнем дотримання стандарту достовірності. Також міжнародний моніторинг[42] показав, що медіа всебічно та неупереджено висвітлювало виборчу кампанію в Україні в 2019-му.

Медіамоніторинг комісії з журналістської етики та StopFake відзначили[43] на hromadske відсутність замовних матеріалів.

Згідно з Інститутом масової інформації hromadske увійшло до «білого списку» українських медіа у 2020. Цей список включає медіа, які мають рівень якісної інформації понад 95%.[44]

У вересні 2021 року ІМІ опублікував дослідження в якому hromadske показало найвищий рівень дотримання стандартів у третьому кварталі 2021 року (понад 96% матеріалів, написаних без порушень професійних стандартів).[45]

У лютому та березні 2022 Інститут масової інформації рекомендував hromadske, як достовірне джерело медіа, якому можна довіряти. [46]

НагородиРедагувати

СкандалиРедагувати

Скандал зі СкрипінимРедагувати

19 січня 2016 розгорівся скандал навколо Романа Скрипіна[55]— тоді Наглядова Рада Громадського ТБ звинуватила журналіста в одноосібному контролі частини грошових коштів. Йшлося про більш ніж 150.000 євро і $ 36.000, які знаходилися на його рахунку.[56] Після цього пролунали звинувачення і від його колег — Дмитра Гнапа, Анастасії Станко, Богдана Кутєпова. У свою чергу, Роман заявив що готовий практично негайно перерахувати більшу частину коштів на будь-який наданий рахунок, але він повинен бути не в Україні.[57]

15 лютого 2016 року Скрипіна виключили з членів ГО «Громадське телебачення»[58] рішенням більшості через недотримання положень Статуту організації, вчинення дій, які суперечать статутній меті організації та/або завдають шкоду її репутації, та невідповідність вимогам щодо членства в організації.

Рішення ухвалили після того, як Скрипін не виконав вимогу Наглядової ради ГО «Громадське телебачення» — не передав права на доменне ім’я, яким на той час користувалося Громадське, та гроші організації.[58]

Станом на квітень 2016 року, канал подав заяву про вчинення злочину за ст. 190 КК (заволодіння чужим майном або шахрайство) Скрипіним на суму 38.324,08 $ та 215 203 євро. Також канал звинувачував поліцію в бездіяльності щодо цієї справи.[59]

Скрипін пояснив ситуацію тим, що створив рахунок для збору коштів для «Громадського» Paypal в Чехії через неможливість приймати платежі на український електронний рахунок. Згодом деякі з колег почали вважати, що Роман привласнив ці гроші і почали вимагати їх повернути[60].

У серпні 2017 року  Печерський райсуд Києва відмовив Скрипіну в захисті честі та гідності. [61]

У вересні 2019 року Верховний суд постановив, що виключення Скрипіна з ГО «Громадське телебачення» було законним та «залишив без задоволення» касаційну скаргу.[62]

Порушення журналістської етикиРедагувати

2 квітня 2016 на каналі вийшла передача «Подвійне життя Президента», в якій на фоні відеоряду боїв під Іловайськом подавалась інформація про «реєстрацію» Петром Порошенком офшорних компаній[63].

Цей матеріал винесли на розгляд Редакційної ради, яка була внутрішнім дорадчим органом, виконувала функції омбудсмена та контролювала дотримання журналістських стандартів. Висновок Редради «Громадське» опублікувало 5 квітня у загальному доступі: [64]

«Сюжетна лінія подій в Іловайську важлива для повного розуміння контексту подій, наведених у розслідуванні. Але стилістика подачі розслідування та надмірне використання архівних кадрів подій на сході України відволікає глядача від суті розслідування про офшори президента, зміщує сприйняття у площину емоцій. Більш детальні коментарі фінансистів та юристів могли б глибше розкрити та пояснити наведений у розслідуванні фактаж. Але автори програми зазначають, що на момент підготовки матеріалу коментувати тему офшорів першої особи відмовилась значна частина експертів».[64]

Автори розслідувань на Редакційній раді пообіцяли оприлюднити додаткові документи, які підтвердять факти, наведені у розслідуванні.[64]

Відео з авдіївської промзониРедагувати

Версія Штабу АТОРедагувати

6 липня 2016 року журналісти hromadske Анастасія Станко, Костянтин Реуцький та кореспондент російської «Нової газети» Юлія Полухіна здійснили відеозйомку в зоні діяльності 81-ї ОАМБр в Авдіївці.

8 липня 2016 року Штаб АТО звинуватив журналістів у тому, що вони розмістили відео, що містить інформацію про місце та облаштування позицій, в публічному доступі. Пізніше це відео було поширене російською «Новою газетою», а штаб АТО запросив позбавлення акредитації Станко та всієї команди hromadske[65].

Версія hromadskeРедагувати

11 липня 2016 року hromadske у відповідь на звинувачення Штабу АТО виклало свою версію подій, в якій було зазначено, що:

  • Журналістка російської «Нової газети» Полухіна мала окрему акредитацію від прес-центру АТО та їздила до Авдіївки в той же час, що і знімальна група hromadske.
  • Відео з промзони досі немає на сайті hromadske.ua та ніколи не було. hromadske, під час зйомок 6 липня, взяло на себе добровільне зобов'язання не викладати відео з промзони Авдіївки протягом доби — на таких умовах журналісти hromadske домовились з командиром батальйону Гуріним Сергієм Геннадійовичем.
  • Відео, відзняте hromadske в Авдіївці, було завантажено на Youtube 8 липня приблизно о 5:30 для того, аби узгодити його з військовими. Приблизно о 07:55 доступ до нього був закритий повністю — це рішення було ухвалено головним редактором на власний розсуд, жодних вимог прибрати матеріал не надходило.
  • hromadske не виставляло сюжету з Авдіївки на свій сайт.
  • Жодних конкретних претензій щодо начебто шкоди військовим hromadske не отримувало ані від прес-служби АТО, ані від Міністерства оборони.[66]

hromadske добровільно віддало власний сюжет на експертизу представникам Міністерства оборони, Генштабу та СБУ. Експертиза тривала два тижні. hromadske врахувало рекомендації експертів та 26 липня 2016 року опублікувало репортаж із певними змінами. [67]

29 серпня 2016 року СБУ задовольнила прохання Міноборони та повернула акредитацію журналістам Анастасії Станко та Костянтину Реуцькому в зоні проведення АТО.   [68]

10 червня 2017 року журналістка Анастасія Станко отримала подяку від Міністерства оборони «за значний особистий внесок у справу розвитку вітчизняної військової журналістики, інформаційної політики у Міністерстві оборони та Збройних силах України». [69]

У липні 2017 року Анастасія Станко подала позов до Печерського районного суду про захист ділової репутації та спростування недостовірної інформації. Ця справа досі на розгляді в Печерському суді. [70]

Відео про Сергія СтерненкаРедагувати

У березні 2021 року, після засудження активіста Сергія Стерненка до 7 років, на Youtube hromadske.ua було опубліковано відео Олексія Братущака «В темі», яке розкритикували глядачі. За кілька годин відео було вилучено, а у спільноті ютуб-каналу з’явилося повідомлення: «Ми вирішили прибрати останній випуск “В темі”, щоб допрацювати краще матеріал. Дякуємо за ваші відгуки і критику. Критика робить нас сильнішими і професійнішими, і допомагає нам розвиватись». [71]Редакція пообіцяла опублікувати оновлену версію, назвавши випуск «недоопрацьованим».[72]

У квітні 2021 hromadske випустило новий матеріал про справу Стерненка замість видаленого.[73]

Джерела та приміткиРедагувати

  1. «Громадське ТБ»: «Все гірше, ніж ви думаєте, але надія є». stv.mediasapiens.ua. 14 червня 2013
  2. https://ain.ua/2014/02/06/poka-texnicheskij-zagolovok/
  3. а б в Про нас: команда, партнери, контакти - Громадське телебачення | Громадське телебачення. hromadske.ua (укр.). Процитовано 22 квітня 2022. 
  4. «Громадське телебачення» о 14:00 починає своє мовлення із євромарафону // Українська правда, 22.11.2013.
  5. «Громадське ТБ» б'є рекорди переглядів // ТелеПростір, 26.11.2013.
  6. У Маріїнському парку побили журналістів Громадського телебачення // Інтерфакс-Україна, 29.11.2013.
  7. Ольга Мінченко. Громадське телебачення зараз дивиться понад 100 тис. людей одночасно // Watcher, 01.12.2013.
  8. Тимур Ворона. «Громадське ТБ» встановило світовий рекорд показу у прямому ефірі на YouTube // Телекритика, 26.11.2014.
  9. Громадське, куди ти? — Тексти, 31/10/2014
  10. а б в У «Громадского на русском» з'явився сайт — Hromadske.tv 28 січня 2015
  11. Громадское телевидение — Последние новости дня, все чрезвычайные новости в Украине | Громадское телевидение. hromadske.ua (рос.). Процитовано 22 квітня 2022. 
  12. https://medium.com/@Hromadske
  13. У Hromadske International з'явився сайт — Hromadske.tv 21 січня 2015
  14. https://twitter.com/hromadske. Twitter (укр.). Процитовано 22 квітня 2022. 
  15. hromadske створило об’єднану редакцію | Громадське телебачення. hromadske.ua (укр.). Процитовано 22 квітня 2022. 
  16. Справа Скрипіна де-факто і де-юре. Що сталося з “Громадським ТБ”?. Українська правда (укр.). Процитовано 2 червня 2021. 
  17. Катя Горчинська стала виконавчим директором Громадського, Укрінформ (11 січня 2016)
  18. а б Наглядова рада «Громадського телебачення» обрала нову виконавчу директорку. detector.media, 28 грудня 2018
  19. Юлія Банкова: hromadske завжди перебуває в пошуку грошей. detector.media, 1 червня 2020
  20. Програмна рада hromadske обрала Головою ГО Юлію Банкову | Громадське телебачення. hromadske.ua (укр.). Процитовано 22 квітня 2022. 
  21. hromadske очолила перша керівниця УКФ Юлія Федів. Вікіпедія (укр.). 1 грудня 2021. Процитовано 22 квітня 2022. 
  22. Головним редактором новин на Громадському стала Ангеліна Карякіна | Громадське телебачення. hromadske.ua (укр.). Процитовано 22 квітня 2022. 
  23. Hromadske створює об’єднану редакцію під керівництвом нового головного редактора | Громадське телебачення. hromadske.ua (укр.). Процитовано 22 квітня 2022. 
  24. Станко очолила редакцію hromadske. imi.org.ua (uk-UA). Процитовано 22 квітня 2022. 
  25. Настя Станко йде з hromadske, новою головною редакторкою стане Євгенія Моторевська | Громадське телебачення. hromadske.ua (укр.). Процитовано 22 квітня 2022. 
  26. Структура hromadske. 
  27. а б в ГО «Громадське телебачення» змінила структуру та обрала Правління | Громадське телебачення. hromadske.ua (укр.). Процитовано 22 квітня 2022. 
  28. НАКО (Незалежна антикорупційна комісія). nako.org.ua. Процитовано 22 квітня 2022. 
  29. Головна. Центр Громадянських Свобод (укр.). Процитовано 22 квітня 2022. 
  30. Гліб Вишлінський - Центр економічної стратегії (укр.). Процитовано 22 квітня 2022. 
  31. Про редакцію. Заборона (укр.). Процитовано 22 квітня 2022. 
  32. Річний фінансовий звіт hromadske за 2013 рік. 
  33. Українці зібрали 1 мільйон гривень на підтримку Громадське.ТБ. Watcher (укр.). Процитовано 2 травня 2022. 
  34. Фінансові звіти ГО «Громадське телебачення» | Громадське телебачення. hromadske.ua (укр.). Процитовано 2 травня 2022. 
  35. Підтримай hromadske | Громадське телебачення. hromadske.ua (укр.). Процитовано 2 травня 2022. 
  36. Реклама на hromadske. Відповідаємо на найпоширеніші запитання | Громадське телебачення. hromadske.ua (укр.). Процитовано 2 травня 2022. 
  37. П'ять провідних онлайн-медіа стали більш фінансово прозорими - дослідження ІМІ. imi.org.ua (uk-UA). Процитовано 2 травня 2022. 
  38. Про нас: команда, партнери, контакти - Громадське телебачення | Громадське телебачення. hromadske.ua (укр.). Процитовано 25 квітня 2022. 
  39. Про нас: команда, партнери, контакти - Громадське телебачення | Громадське телебачення. hromadske.ua (укр.). Процитовано 25 квітня 2022. 
  40. Хто говорить і що показує. tyzhden.ua, 31 липня 2016
  41. Хто вішає найбільше локшини?. Хто вішає найбільше локшини?. Процитовано 25 квітня 2022. 
  42. Monitoring Report Parliamentary Campaign 2019. 
  43. Кого «обрали» українські ЗМІ: результати медіамоніторингу другого туру виборів. www.ukrinform.ua (укр.). Процитовано 25 квітня 2022. 
  44. ІМІ склав список 10 сайтів з якісною інформацією. imi.org.ua (uk-UA). Процитовано 4 лютого 2021. 
  45. Звіт з моніторингу дотримання профстандартів в онлайн-медіа. Третя хвиля моніторингу у 2021 році. imi.org.ua (uk-UA). Процитовано 21 вересня 2021. 
  46. ІМІ рекомендує читати новини з достовірних джерел. Список медіа. imi.org.ua (uk-UA). Процитовано 25 квітня 2022. 
  47. Журналістка Громадського Станко отримала премію за свободу преси | Громадське телебачення. hromadske.ua (укр.). Процитовано 25 квітня 2022. 
  48. Журналістка Громадського отримала премію за відвагу від Міжнародного жіночого медіа-фонду | Громадське телебачення. hromadske.ua (укр.). Процитовано 25 квітня 2022. 
  49. Журналістка Громадського Станко отримала міжнародну премію за свободу преси. imi.org.ua (uk-UA). Процитовано 25 квітня 2022. 
  50. «Телетріумф 2018»: статуетка для Кутєпова | Громадське телебачення. hromadske.ua (укр.). Процитовано 25 квітня 2022. 
  51. Журналіст Громадського Богдан Кутєпов отримав премію «Честь професії» | Громадське телебачення. hromadske.ua (укр.). Процитовано 25 квітня 2022. 
  52. Сітнікова, Ірина (25 травня, 2021). Репортаж hromadske переміг у журналістському конкурсі «Честь професії» | Громадське телебачення. hromadske.ua. 
  53. Головна редакторка hromadske Євгенія Моторевська отримала Міжнародну премію імені Павла Шеремета | Громадське телебачення. hromadske.ua (укр.). Процитовано 25 квітня 2022. 
  54. Журналістка hromadske перемогла на міжнародному конкурсі матеріалів про наркозалежних | Громадське телебачення. hromadske.ua (укр.). Процитовано 25 квітня 2022. 
  55. Заява Наглядової ради Громадського. www.hromadske.tv. Архів оригіналу за 19 січня 2016. Процитовано 19 січня 2016. 
  56. Громадське ТВ звинувачує свого співзасновника і популярного ведучого у привласненні коштів, зібраних з добровільних пожертв. nv.ua. Процитовано 19 січня 2016. 
  57. Роман Скрипін - Друзі! Сьогоднішня заява Наглядової Ради... | Facebook. www.facebook.com. Процитовано 19 січня 2016. 
  58. а б Скрипіна й Грішина виключили з членів ГО «Громадське телебачення». stv.detector.media (укр.). 16 лютого 2016. Процитовано 2 травня 2022. 
  59. http://www.hromadske.tv/society/zayava-gromadskogo-tb-dlya-blagodiinikiv-ta-gromad/ Архівовано 21 квітня 2016 у Wayback Machine. Заява Громадського ТБ для благодійників та громадськості
  60. Інтерв’ю з Романом Скрипіним. Про онлайн-ЗМІ, фейкову журналістику, євроінтеграцію та безвіз. Tokar.ua (uk-UA). 7 червня 2017. Процитовано 7 липня 2017. 
  61. Суд відмовив екс-співробітнику «Громадського» Скрипіну в захисті честі та гідності | Громадське телебачення. hromadske.ua (укр.). Процитовано 2 травня 2022. 
  62. Скрипіна і Грішина виключили з ГО «Громадське телебачення» законно — Верховний Суд | Громадське телебачення. hromadske.ua (укр.). Процитовано 2 травня 2022. 
  63. Порошенко заснував три офшори замість «сліпого трасту». Архів оригіналу за 6 квітня 2016. Процитовано 6 квітня 2016. 
  64. а б в Розслідування «Слідства» про офшори Порошенка – висновок Редакційної ради | Hromadske.tv. web.archive.org. 7 квітня 2016. Процитовано 2 травня 2022. 
  65. Штаб АТО просить СБУ забрати акредитацію в журналістів «Громадського ТБ»
  66. [1]
  67. Бої за «промку» | Втрата | Громадське телебачення. hromadske.ua (укр.). Процитовано 2 травня 2022. 
  68. СБУ поновила акредитацію журналістам «Громадського» Станко та Реуцькому (коментар Горчинської). detector.media (укр.). 30 серпня 2016. Процитовано 2 травня 2022. 
  69. Журналістка Громадського Станко отримала подяку від міністра оборони | Громадське телебачення. hromadske.ua (укр.). Процитовано 2 травня 2022. 
  70. Громадське позивається до центру АТО, вимагаючи спростування інформації. imi.org.ua (uk-UA). Процитовано 2 травня 2022. 
  71. Hromadske зробить новий матеріал про справу Стерненка замість видаленого. detector.media (укр.). 5 березня 2021. Процитовано 2 травня 2022. 
  72. Hromadske зробить новий матеріал про справу Стерненка замість видаленого. detector.media. 5 березня 2021
  73. Hromadske випустило новий матеріал про справу Стерненка замість видаленого. detector.media (укр.). 19 квітня 2021. Процитовано 2 травня 2022. 

ПосиланняРедагувати